dc.contributor.advisor | Storli, Pål-Tore | |
dc.contributor.advisor | Aarønes, Truls Edvardsen | |
dc.contributor.author | Haugum, Jørgen | |
dc.date.accessioned | 2023-09-07T17:20:00Z | |
dc.date.available | 2023-09-07T17:20:00Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:142433533:34554288 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3088031 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven undersøker mekanisk slark i ledeapparatet på Francis-riggen ved Vannkraftlaboratoriet, NTNU Trondheim. Arbeidet er en videreføring av prosjektoppgaven av Haugum [1], og både numeriske og eksperimentelle analyser er gjennomført for å analysere det eksisterende ledeapparatet. For å oppfylle stabilitetskravet om maksimal slark tilsvarende 1% av maksimalt aktuatorslag, foreslås det også et nytt design av ledeapparatet. Eksperimentelle målinger på det eksisterende systemet avdekket en mekanisk slark på 2,60 ± 0,29 mm, som tilsvarer et gjennomsnitt på 4,15% av maksimalt aktuatorslag. For det nye, foreslåtte designet ble det estimert en slark på rundt 0,56 mm, som tilsvarer 0,9% av maksimalt utslag. Dette anses tilfredsstillende i forhold til stabilitetskravene. Likevel er det imidlertid viktig å ta med i betraktningene at det er flere antagelser involvert i beregningene av estimatet, noe som vil føre til en betydelig usikkerhet knyttet til om det foreslåtte ledeapparatet vil ha en slark som er innenfor stabilitetskravene. | |
dc.description.abstract | This master’s thesis investigates the mechanical backlash of the guide vane system on the Francis rig at the Waterpower Laboratory, NTNU Trondheim. The work is a continuation of the specialization project by Haugum [1], and both numerical and experimental analyses are conducted to examine the existing guide vane system. Additionally, a new design for the guide vane system is proposed to meet the specified requirement of a total backlash below 1% of maximum actuator stroke length, which should ensure stable governing of the rig. Experimental measurements on the existing system revealed a mechanical backlash of 2.60 ± 0.29 mm, corresponding to an average of 4.15% of maximum stroke length. The suggested new design resulted in an estimated total backlash of about 0.56 mm, equivalent to 0.9% of maximum stroke length, which is deemed satisfactory. However, it is important to acknowledge the presence of several assumptions in the calculations of the estimated backlash, leading to a considerable level of uncertainty regarding the performance of the suggested guide vane system. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Modifying a Francis Turbine Model for Mitigating Mechanical Backlash | |
dc.type | Master thesis | |