Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorStødle, Maria
dc.date.accessioned2023-08-04T17:19:29Z
dc.date.available2023-08-04T17:19:29Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147160919:36560738
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082702
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan jazzdansen kan oppleves gjennom å utforske tre konsepter fra sjangeren. Konseptene musikk og rytme, dynamikk og tyngde i jazzdans belyses gjennom fire kvalitative intervjuer med lokale lærere i samme by og litteratur om jazzdans. Undersøkelsene er gjort i eget miljø. Studien viser at informantene er opptatte av sjangerens forhold til musikken den danses til ved å uttrykke denne gjennom kroppen og dansen, men det er ulike oppfatninger om hvordan. Dynamikk i sammenheng med uttrykk kom tydeligst frem i intervjuene, der fokus på innlevelse må sees som en viktig del av dette konseptet. Slik er det også en sammenfallende opplevelse av at dette er utfordrende å lære bort. Tyngde opplevdes som en klar del av sjangeren blant informantene. Derimot er det ulike syn på om konseptet er med på å forme jazzdansens uttrykk. Studien viser at individualitet og gleden av å formidle jazzdans gjennom undervisning står sentralt i informantenes opplevelse av sjangeren. Det viser seg mulig å finne noen likheter i beskrivelser og bruken av ord blant informantene og litteraturen det henvises til. Men studien er for smal til å kunne fremstille generaliseringer om opplevelsen av jazzdansen i vår samtid. Bredere og mer inngående undersøkelser må til.
dc.description.abstractThe aim of this thesis is to investigate jazz dance and how the experience of the genre can be looked at through three concepts. The thesis has researched music, dynamics in movement and the feeling of being grounded in jazz dance. These concepts are explored through four qualitative interviews with local teachers in the same city and literature on jazz dance. The research has been done in the researcher’s own environment. The findings reveals that the informants are concerned with jazz dance’s relationship to the music it is danced to, by expressing this through the body and the dance itself. However, there are differences in how this is achieved. Dynamics in movement showed a clear relation to expression which in the experiences of the informants should be viewed as an important part of this concept, as well as the challenges in teaching this concept. The feeling of being grounded seemed to be a clear part of the genre for the informants. However, the informants showed different views on whether it shapes the expression of jazz dance. The study reveals that individuality and the joy of teaching jazz dance plays an important part of their experience of the genre. Some similarities in descriptions and the use of specific words among the informants and the literature are apparent, but the study in the format of this thesis is too narrow to be able to conclude any generalisations on the experience of jazz dance in our time. Further and broader research is necessary.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMusikk og rytme, dynamikk og tyngde Tittel-Undertittel: En utforsking av tre konsepter i jazzdans
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel