Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRye, Ståle Angen
dc.contributor.authorKronbäck, Sebastian Brattebø
dc.date.accessioned2023-08-01T17:20:10Z
dc.date.available2023-08-01T17:20:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142257899:34471662
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3082228
dc.description.abstractUniversiteter spiller en avgjørende rolle i å utdanne studenter med en helhetlig og balansert forståelse av bærekraftig utvikling (BU), på lik linje som det fremmes av FN. Tidligere studier fra omkring hele verden viser likevel en tendens til at studenters forståelse er dominert av miljøaspekter. Mindre oppmerksomhet har blitt gitt til påvirkning fra mulige underliggende faktorer. Denne masteroppgaven utforsker Indonesiske studenters forståelse av bærekraftig utvikling med hensyn til den miljømessige, sosiale, og økonomiske dimensjonen. I tillegg analyseres ulike underliggende faktorer angående studentenes bakgrunn, utdanning og livssituasjon for påvirkning på studentenes forståelse. Datainnsamling ble utført ved hjelp av et spørreskjema distribuert til studenter i Yogyakarta, Indonesia, ved hjelp av snøball-utvalg. Det ble gjennomført statiske analyser inkludert t-tester og regresjonsmodeller, for å undersøke tre hovedområder: «Kunnskap om BU», «BU dimensjonenes vektlegging», og «dimensjonenes relasjon til BU». Studentene viser høy kunnskap om bærekraftig utvikling. De vektlegger alle dimensjoner som viktige for å oppnå BU, samt oppfatter alle dimensjoner til å være relatert til BU begrepet. Relativt til hverandre, støtter resultatene tidligere forskning som anser studenters forståelse av BU til å være dominert av den miljømessige dimensjonen. Det er også relativt stor innflytelse fra den sosiale dimensjonen, sammenlignet med tidligere studier. Den økonomiske dimensjonen har svakest innflytelse på studentenes forståelse. Likevel er økonomiske aspekter vist som både viktige for å oppnå BU og til å være relatert til BU begrepet. Det indikeres derfor at studenter i Yogyakarta, Indonesia, ikke har en helhetlig og balansert forståelse av bærekraftig utvikling. Studien bidrar med ny innsikt på hvilke faktorer som påvirker studenters forståelse av BU, med signifikante sammenhenger knyttet til alder, universitetet en går på, finansiering av studiene, miljø- og økonomisk tilfredshet, kunnskap om BU og kjennskap til bærekraftsmål. Kjønn, universitet, miljø- og økonomisk tilfredshet, om emner med BU, påvirker studenters kunnskap. Videre forskning på disse underliggende faktorene er oppfordret.
dc.description.abstractUniversities play a crucial role in educating students with a holistic and balanced conceptualization of sustainable development (SD), as is promoted by UN organizations. Findings from previous studies worldwide show a tendency of environmentally dominated conceptualizations among students, however. Less attention has been given to the effect of potential underlying factors. This master’s thesis explores Indonesian students’ conceptualizations of sustainable development with respect to the environmental, social, and economic dimensions. Additionally, various underlying factors related to students’ backgrounds, education, and life situation are analyzed for their impact on their conceptualizations. Data was collected through a questionnaire distributed to students in Yogyakarta, Indonesia, using a snowball-sampling method. Statistical analyses including t-tests and regression models for three domains: “Knowledge on SD”, “SD Dimension emphasis”, and “dimension relation to SD”. Students show high knowledge levels on sustainable development. Students emphasize all dimensions as important to achieve SD. Additionally, students perceive all dimensions as very related to the concept. Relative to each other, however, findings support previous studies in which the environmental dimension dominates students’ conceptualizations of SD. Influence from aspects in the social dimension is relatively high compared to previous studies. The economic dimension influences students’ conceptualizations the least. Still, the students show economic aspects as important and related to the SD concept. Consequently, it is indicated that students in Yogyakarta, Indonesia, do not have a holistic and balanced conceptualization of sustainable development. This study contributes with new insight into what factors impact students’ SD conceptualization, with significant relationships regarding age, university attended, funding source for studying, environmental- and economic satisfaction, knowledge on SD, and SDG familiarity. Gender, university, environmental- and economic satisfaction, and students having courses with SD, impact their knowledge. I strongly urge further research to continue investigating these underlying factors.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleConceptualizations of Sustainable Development among Students in Yogyakarta, Indonesia
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel