Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReitan, Jorunn
dc.contributor.advisorHalvorsen, Thomas
dc.contributor.authorDyrseth, Mathias
dc.date.accessioned2023-07-26T17:19:59Z
dc.date.available2023-07-26T17:19:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142257899:25504938
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081523
dc.description.abstractI samfunnsfaget på ungdomstrinnet inkluderes hovedsakelig tre fagdisipliner: Samfunnskunnskap, Geografi og Historie. Innføringen av nye læreplaner har historisk betydelig endret på hvordan fagdisiplinene i samfunnsfaget skal tilnærmes. Med innføringen av Kunnskapsløftet 2020 har tydelige-, temabaserte-, tredelte kompetansemål, blitt byttet med mer generelle kompetansemål åpne for tolkning. Dette har medført endringer i geografiens posisjon i faget. Samtidig åpner faget for ulik utdanningsbakgrunn som undervisningskompetanse. Med et bredt spekter av vitenskaper inkludert i faget, er det mange ulike utdanninger som er representert blant samfunnsfagslærere i ungdomstrinnet. Oppgaven tar for seg endringene i læreplanen, og utdanningsbakgrunnen til samfunnsfagslærere for å besvare problemstillingen: Hvilken status har geografi i samfunnsfaget på ungdomstrinnet? Problemstillingen er veiledende for oppgaven, og har styrt forskningsarbeidet. Den er presisert gjennom to underproblemstillinger for å rette den metodiske tilnærmingen mot læreplanen for faget, og lærernes utdanning. Ved bruk av spørreundersøkelse har det blitt samlet inn meninger fra samfunnsfagslærere om geografiens status, deres utdanningsbakgrunn og hvordan de prioriterer faget. Det kommer frem i oppgaven at lærerne vurderer statusen til geografi som lav. Lærere utdannet i geografi er svakt representert i faget, og læreplanen legger opp til at lærerne på eget initiativ må inkludere fagdisiplinen i undervisningen. Selv oppgir samfunnsfagslærerne at de bruker mindre undervisningstidtid på geografi, enn samfunnskunnskap og historie. Ved å se på det som kommer frem i oppgaven er det stor grunn til å anse geografiens status i samfunnsfaget på ungdomstrinnet som lav.
dc.description.abstractSocial Studies at lower secondary level mainly includes three disciplines: Social Studies, Geography and History. Historically, the introduction of new curricula has regularly changed how Social Studies teachers need to approach the three disciplines. With the introduction of the Knowledge Promotion 2020, clear theme-based tripartite competence aims have been replaced by more general competence aims open to interpretation. This has led to changes in the position of Geography in the subject. At the same time, the subject allows for many different educational backgrounds to be qualified for teaching. With a wide range of sciences included in the subject, there are many different educational backgrounds represented among lower secondary Social Studies teachers. The thesis looks at the changes in the curriculum and the educational background of Social Studies teachers to answer the question: What is the status of Geography in lower secondary level Social Studies? The research question guides the thesis and the research work. It has been clarified through two sub-questions in order to focus the methodological approach on the curriculum of the subject and the teachers' education. Using a survey, opinions have been collected from Social Studies teachers on the status of geography, their educational background and how they prioritise the subject. The thesis reveals that teachers consider the current status of Geography as low. Teachers with geographical education are poorly represented in the Social Studies classroom, and the curriculum requires teachers to include the discipline on their own initiative. Teachers themselves state that they spend less teaching time on Geography, than Social Studies and History. On the basis of these findings, one can regard the status of Geography in lower secondary level Social Studies as low.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGeografiens status i samfunnsfaget: En studie av geografiens status blant samfunnsfagslærere på ungdomstrinnet
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel