Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorReitan, Jorunn
dc.contributor.authorNesse, Mikal Øglend
dc.date.accessioned2023-07-26T17:19:57Z
dc.date.available2023-07-26T17:19:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142257899:34368118
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081522
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven er å undersøke bruken av innovasjonscamp som metode i videregående skole, og om aktiviteten kan bidra til å utvikle bærekraftkompetanser og kombinere ulike perspektiver fra Kunnskapsløftet 2020. Oppgaven er basert på et casestudium av to innovasjonscamper, én i Midt-Norge og en i Sør-Norge med videregåendeelver som deltakere. Begge disse innovasjonscampene ble gjennomført i regi av Ungt Entreprenørskap og prøver å kombinere innovasjonsarbeid med utdanning for bærekraftig utvikling hvor elever får erfaring med å løse konkrete problemstillinger og skape løsninger. I overordnet del av Kunnskapsløftet 2020, vektlegges det hvordan elever skal utvikle er bredt spekter kompetanser og få erfaring i å skape, utforske og ta miljøbevisste valg. Problemstillingen i oppgaven er Hvordan kan innovasjonscamp som metode brukes for å utvikle bærekraftkompetansene kreativitet, samarbeid og kommunikasjon, systemforståelse, problemutforskning og handlingskompetanse? Datamaterialet i oppgaven er generert ved bruk av kvalitative intervjuer som metode. Tankene, erfaringene og opplevelsene til elever og lærere har blitt analysert for å si noe om utbyttet elevene fikk av deltakelsen i innovasjonscampen. UNESCOs (2017) rammeverk for bærekraftkompetanser, samt Sinnes (2021) beskrivelse av kompetanser for en bærekraftig utvikling er brukt som sentrale teoretiske bidrag for å drøfte oppgavenes problemstilling. Hovedfunnene i oppgaven er at det kan være vanskelig å lage undervisningsaktiviteter som kombinerer ulike aspekter av Kunnskapsløftet i ett og samme undervisningsopplegg. Innovasjonscamp prøver å kombinere fagovergripende kompetanser med tverrfaglige temaer, men det er begrenset hvor mye én aktivitet kan bidra alene. Vi må likevel jobbe for å utvikle undervisningsopplegg der elevene får tverrfaglige utfordringer som tvinger de til å utforske mulige løsninger, idémyldre og samarbeide. Å utvikle bærekraftkompetanser i innovasjonscamp kan være utfordrende. Likevel kan erfaringer og læringsutbyttet fra større tverrfaglige prosjekter være med å utvikle holdninger, ferdigheter og kunnskaper som elevene trenger i fremtiden. Undervisningen i skolen har som mål å utdanne og danne elever til å bli gode samfunnsborgere som har kompetansene og vilje til å handle i møte med dagens og fremtidens samfunnsutfordringer.
dc.description.abstractThe purpose of this master's thesis is to examine the use of innovation camps as a method in upper secondary school, and whether the activity can contribute to developing sustainability competence and combining different perspectives from Kunnskapsløftet 2020. The thesis is based on a case study of two innovation camps, one in central Norway and one in the southern part of Norway with high school students as participants. Both innovation camps were carried out under the guidance of Ungt Entrepenørskap and try to combine innovation work with education for sustainable development where the students gain experience in problem solving and creating solutions. In the core curriculum of Kunnskapsløftet 2020, emphasis is placed on how students should develop a wide range of skills and gain experience in creating, exploring and making environmentally conscious choices. The main research question is: How can innovation camp as a method be used to develop the sustainability competences creativity, cooperation and communication, system thinking, problem exploration and solving, as well as the competence to take action? The data material in the thesis has been generated using qualitative interviews as method. Pupils' and teachers' thoughts and experiences have been analyzed to say something about the benefits pupils get from participating in the innovation camp. UNESCO's (2017) framework for sustainability competences, as well as Sinnes' (2021) description of competences for sustainable development are used as central theoretical contributions to discuss different perspectives and approach to the research questions. The main findings are that it can be difficult to create learning activities that combine different aspects of Kunnskapsløftet in the same activity. Innovation camp tries to combine interdisciplinary competences with interdisciplinary themes and subject-specific knowledge, but there is a limit to how much one activity can contribute on its own. We must continue to work on developing and improving learning activities where students are given interdisciplinary challenges that force them to explore possible solutions, brainstorm ideas and collaborate. Developing sustainability skills in innovation camps can be challenging. Nevertheless, experiences and the learning outcomes from larger interdisciplinary projects can contribute to developing attitudes, skills and knowledge that students will need in the future. Teaching in school aims to educate and train students to become good citizens who have the skills and willingness to act in the face of current and future challenges.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBeredt til å løse dagens og fremtidens samfunnsutfordringer? - En kvalitativ studie om bruken av innovasjonscamp i skolen for å utvikle bærekraftkompetanser
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel