Produksjonsnivå og utdanningsvalg
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven undersøkes effekten av produksjonsnivå i ulike sektorer i norsk økonomi på individers valg av høyere utdanning, i Norge fra 2005 til 2022. Analysen benytter en tidsserie med laggede variabler for en mer presis analyse av effekten av produksjonsnivå på utdanningsvalg. Jeg finner flere bevis på en signifikant effekt av produksjonsnivå på utdanningsvalg, men denne effekten er avhengig av de laggede variablene. Resultatene viser at det er liten, positiv effekt av produksjonsnivå i år t på utdanningsvalg i år t. I utvidelsene av grunnmodellen finner jeg at produksjonsnivå kan ha en svakt positiv effekt på utdanningsvalg, men effekten er tidsforskjøvet. Her har produksjonsnivået i år t-2 mest å si for søkertallene i år t. I VAR-modellen finner jeg bevis for at produksjonsnivåene i årene t-1 og t-2 har mest å si for søkertallene i år t, mens individer tar mindre hensyn til årene før det. I år t-1 er effekten av produksjonsnivå positiv, mens i år t-2 er effekten ulik i de forskjellige økonomiske sektorene. I ARDL-modellen er effekten av produksjonsnivå svakere og mer usikker. This master thesis examines the effect of production level in different sectors on educational choices in Norway from 2005 to 2022. The analysis uses a time series with lagged variables for a more precise analysis of the production level on educational choices. I find proof of a significant effect of production level on educational choice, however this effect varies with the lagged variables. The results show a small, positive effect of production levels in year t on educational choices in year t. The expansions of the basic model show that production level has a small, positive effect on educational choice, though this effect is time shifted. The expansion models show that production level in year t-2 has the largest effect on educational choices in year t. In the VAR-model I find evidence that the production levels in year t-1 and t-2 have the most effect on educational choices in year t, and the production levels in the years prior have a smaller effect. In year t-1 the effect of production level on educational choice is positive, however in year t-2 the effect depends on the different economic sectors. In the ARDL-model the effect of production level is smaller and varies more.