Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHelgesen, Irmelin Slettemoen
dc.contributor.advisorMignon, Doriane
dc.contributor.authorKrogh, Sondre Børslien
dc.contributor.authorQureshi, Haider Slyngstad Billaud
dc.date.accessioned2023-07-25T17:19:50Z
dc.date.available2023-07-25T17:19:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145364976:32198544
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081340
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å analysere om det eksisterer en sammenheng mellom mengden grøntarealer rundt norske barneskoler og femteklassingers prestasjoner på nasjonale prøver. Analysen ble gjennomført ved bruk av et nytt panel- datasett som inneholder informasjon om norske femteklassingers prestasjoner på nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk, gjennomsnittlig dekke av skog, gress og buskas i omr ̊ader rundt norske barneskoler, i tillegg til et sett med kontrollvariabler som kon- trollerer for geografiske og sosioøkonomiske forhold. V ̊are hovedfunn bekrefter en liten, men statistisk signifikant, positiv sammenheng mellom skogsdekke innenfor 2500 meter og 1000 meter fra skolene og prestasjonene i matematikk og engelsk. Vi fant at en én prosent økning i gjennomsnittlig skogsdekke innenfor 2500 meter fra en skole er assosiert med en økning på 0.099 poeng på matematikkprøven og en økning på 0.097 poeng på engelskprøven. Innenfor 1000 meter var en tilsvarende økning kun assosiert med en økning på 0.098 poeng på matematikkprøven. Vi tok hensyn til variasjoner mellom skoler og over tid ved å anvende en regresjonsmodell med faste effekter for enheter og tid, og vi beregnet klusterrobuste standardfeil. En viktig bidrag fra denne masteroppgaven har vært konstruksjonen av et nytt datasett, som vi brukte til å gjennomføre den første analysen av sitt slag med data fra Norge. De viktigste begrensningene ved resultatene våre er sannsynligvis tilstedeværelsen av parameterestimater som ikke er helt presise p ̊a grunn av manglende og tapte data, samt fraværet av en streng sensitivitetsanalyse.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis was to analyze the existence of a link between the amount of green space around primary schools, and academic achievement among Norwegian fifth graders. The analysis was conducted using a novel panel data set consisting of test results from the national tests in math, English and reading, taken by Norwegian fifth graders, average forest, shrub and herbaceous vegetation land cover maps derived from the Copernicus Global Land Service, and a set of control variables controlling for geographic and socio-economics status. The data consists of around 5270 observations from 1503 schools spanning from the year 2015 to 2019. Our main findings is identifying small, but statistically significant, positive associations between average percentage of forest cover within 2500 and 1000 meters of schools on math and English test scores. We find that a one percent increase in mean forest cover within 2500 meters of a school is associated with a 0.099 point increase in math scores, and a 0.097 point increase in English scores. Within 1000 meters, the same increase in mean forest cover is associated with a 0.098 point percent increase in math scores. We account for heterogeneity across schools and time by estimating a regression model with unit and time fixed effects, and calculate cluster robust standard errors. A big contribution of the thesis is also the construction of a novel data set which is used to do the first analysis of this kind on data from Norway. The main limitations of our findings is a probable bias in the parameter estimates as a result of missing and dropped data, as well as a lack of rigorous sensitivity analysis.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDoes green spaces affect learning outcomes? - An empirical investigation into the effects of green spaces on national test results among fifth graders in Norway
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel