Hvordan redusere prosedyrerelatert stress og angst hos barn og unge
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081337Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn:Mangel på sykepleiere og spesialsykepleiere øker hvert år og flere sykehus mangler spesialiserte avdelinger for barn og unge. Dette øker sannsynligheten for at sykepleiere bistår denne aldersgruppen i løpet av sin arbeidshverdag og dermed bør vite hvordan de kan bistå.
Hensikt:Studien belyser ulike metoder og tiltak som kan være med å redusere prosedyrerelatert stress og angst etter en skade hos barn og unge.
Metode:Artiklene ble funnet gjennom strukturert søk med relevante søkeord i anerkjente databaser. Det ble brukt inklusjonskriterier, eksklusjonskriterier og sjekklister for å finne og validere artiklene.
Resultat:Ved bruk av tematiske analyse ble det belyst ulike tema som gikk igjen i de ulike artiklene. Dette var selvstendig arbeid, tverrfaglig samarbeid og hvordan evaluere effekt av tiltaket. Diskusjonsdelen baseres på disse. Resultatene av artiklene og annen litteratur har vist flere tiltak som kan redusere stress og angst. Disse tiltakene går ut på hypnose og opplæring av helsepersonell i ulike distraksjonsformer som aktiv lek og bruk av ulik teknologi.
Konklusjon: Flere av tiltakene i litteraturstudien kan være mulig å implementere, så lenge tid, ressursbruk og etikk blir fulgt. Med eksterne yrkesutøvere kan skjermbrett, aktiv lek og hypnose implementeres, uten kan Ditto og videospill. Backround:A shortage of nurses and specialized nurses is increasing every year and several hospitals do not have specialized pediatric units. This raises the likelihood that a nurse will meet this age group, and why they should know how to help.
Purpose:This study shows different methods and measures that can be used to reduce procedural related stress and anxiety in children and youth after a traumatic or acute injury.
Methods:Articles were found through structural research with relevant keywords in recognized databases. Inclusion and exclusion criteria as well as checklists were used to validate the articles.
Results:By using thematic analysis independent work, collaboration between healthcare workers and how to evaluate the effect of the measures were themes recognized in the articles. Discussions is based on these. The results of literature and articles shows hypnosis and learning different health personnel distraction techniques, like active play and the use of technology reduced stress and anxiety.
Conclusion: There are several aspects like time, use of resources and ethics that need to be included when implementing new methods. With external healthcare workers tablet computer, active play and hypnosis can be implemented, without, Ditto and videogames can.