Personsentrert omsorg til hjemmeboende personer med demens på et dagaktivitetstilbud
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag
Introduksjon Hensikten med studien er å få innsikt i hvordan helsepersonell tilrettelegger for personsentrert omsorg i et nyetablert dagaktivitetstilbud for hjemmeboende personer med demens. Studien utforsker tilretteleggingen av personsentrert omsorg i samsvar med kravene til demensomsorgen.
Metode En kvalitativ forskningsmetode ble benyttet. Fire semistrukturelle dybdeintervjuer ble gjennomført, og en intervjuguide ble benyttet. Lydopptak ble gjort og dataene ble transkribert og analysert ved hjelp av innholdsanalyse.
Resultat Studiens hovedfunn viser at respondentene vektlegger relevant kompetanse, engasjement og gode holdninger for å kunne tilrettelegge for personsentrert omsorg. Samarbeid mellom personalet og andre instanser i kommunen ble også nevnt. Behovet for å bli kjent med brukerne av dagaktivitetstilbudet var viktig for å kunne utøve personsentrert omsorg. Relasjonsbygging mellom personalet og brukerne ble sett på som essensielt for å skape trygghet og tillit. Systematisk kartlegging av brukernes livshistorie og kontinuerlig observasjon fremkom som viktige faktorer, for å tilpasse omsorgen til den enkelte. Brukermedvirkning var videre viktig for individuell tilrettelegging på dagaktivitetstilbudet.
Konklusjon Studien viser at helsepersonell spiller en sentral rolle i å tilrettelegge for personsentrert omsorg i et dagaktivitetstilbud for personer med demens. Gjennom kompetanse, brukerkunnskap, holdninger og engasjement kan helsepersonellet skape tilpassede aktiviteter. Det tverrfaglige samarbeidet og brukermedvirkning ble også vektlagt. Videre forskning bør inkludere brukernes eller pårørendes perspektiver for å forstå hvor godt tilbudet er tilrettelagt for personsentrert omsorg. Abstract
Introduction The study aims to gain insight into how healthcare professionals facilitate person-centered care in a recently established day activity center for home-dwelling individuals with dementia. The study explores the facilitation of person-centered care in accordance with the requirements of dementia care.
Method A qualitative research method was employed. Four semi-structured in-depth interviews were conducted using an interview guide. Audio records were made, and the data were transcribed and analyzed using content analysis.
ResultsThe main findings of the study indicate that the respondents emphasize relevant competence, commitment, and positive attitudes in providing person-centered care. Collaboration between the staff and other entities within the municipality was also mentioned. The need of getting to know the patients of the day activity center was highlighted as crucial for giving person-centered care. Building relationships between the staff and patients was considered essential for creating a sense of safety and trust. Systematic assessment of patient’s life story and continuous observation emerged as important factors for tailoring care to individual needs. Patient involvement was further emphasized for individualized adaption within the day activity center.
ConclusionThe study demonstrates that healthcare professionals play a central role in facilitating person-centered care in a day activity center for individuals with dementia. Through their experience, user knowledge, attitudes, and commitment, healthcare professionals can create tailored activities. The interdisciplinary collaboration and patient involvement were also emphasized. Further research should incorporate the perspectives of patients or their next of kin to understand how well the center is tailored for person-centered care.