Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Henrik Brynthe
dc.contributor.authorHansen, Camilla
dc.date.accessioned2023-07-20T17:21:11Z
dc.date.available2023-07-20T17:21:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142265491:37508303
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080607
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne rapporten tar utgangspunkt i en kvalitativ undersøkelse av den Norske bilindustrien og deres syn på kjønnsmangfolds påvirkning på innovasjonen. Bilindustrien er en voksen industri som gjennomgår en teknologisk revolusjon. På grunn av denne revolusjonen opplever industrien i dag at den har blitt dynamisk og er i endring. Dette har ført til økning av nye selskaper og nye forretningsmodeller. Ringvirkningen industrien ser er endringer i forbrukeratferd og konkurransen, noe som kreves at bedriftene innoverer. Innovasjonsprosessene som blir tatt frem i rapporten er prosess- og organisasjonsinnovasjon. I bilindustrien i dag er kvinner representert med kun 9% og av ledere 11%, tall som ikke viser høyt kjønnsmangfold. Denne rapporten starter med en introduksjon til den globale bilindustrien, etterfulgt av forskningsspørsmål, før den graver dypere i bakgrunnen for oppgaven. Selve forskningsspørsmålet er formulert slikt «Hvordan påvirker kjønnsmangfold innovasjonen i den Norske bilindustrien?» På bakgrunn av denne vil teorien diskutere de ulike forretningsmodellene, innovasjonsprosessene, kjønnsmangfold og inkludering. Den inkluderer seks intervjuer fra ulike selskaper representert i den norske bilindustrien. Etter presentasjonen av metoden som har blitt brukt i rapporten, vil funn og analyse bli diskutert opp mot teori. Konklusjonen viser at kjønnsmangfold kan spille en rolle i endring og innovasjon i industrien, dersom det er i samarbeid med andre mangfolds-dimensjoner. Det kan bidra positivt til innovasjon ved å gi ulike perspektiver, styrke kreativitet og innovasjonskultur, utvide talentmasse, forbedre produktutvikling og kundefokus, og fremme innvilgelse av mangfold og inkluderingspolitikk. Gitt at det er mange ulike mangfolds dimensjoner, burde organisasjoner fokusere på en bredere tilnærming enn bare kjønn. Likevel kan prioritering av kjønnsmangfold være en start for å bli bredere og ha et mer omfattende mangfold. Ved å benytte seg av kjønnsmangfold kan den Norske bilindustrien bli mer inkluderende, innovative og konkurransedyktig.
dc.description.abstractThis thesis is a qualitative study of the Norwegian automotive industry, and the way they look at the impact gender diversity has on innovation. The automotive industry is a mature industry undergoing a revolutionary technological transformation. Due to this transformation, the industry today is very dynamic and changing, which means the industry environment has an increase of new companies and new ways to do business. The ripple effect of the changes is that buyer behavior and competition have changed, which requires companies to innovate. The innovative processes highlighted in this research are process and organization innovation. In the Norwegian automotive industry, only 9% of the employees and 11% of the leaders are women, which is not high for gender diversity. This thesis has a starting point, in the literature regarding the global automotive industry, research questions and the background for conducting this thesis. The research question is “How does gender diversity affect innovation in the Norwegian industry.” Therefore, in the theory section, it will discuss the different business models, innovation processes, gender diversity and inclusion. It includes interviews from six companies in the Norwegian automotive industry. After presenting the method, it analyzes and discusses the data and findings. The conclusion shows that gender diversity can play a role in changing and innovating the industry in collaboration with other diversity dimensions. It can positively impact innovation in the Norwegian automotive sector by bringing diverse perspectives, enhancing creativity and innovation culture, expanding the talent pool, improving product development and customer focus, and promoting compliance with diversity and inclusion policies. Given that there are many diverse dimensions, organizations should try to focus on a broader approach than just gender. However, prioritizing gender diversity can serve as a stepping stone toward broader and more comprehensive diversity. By embracing gender diversity can contribute to Norway’s more inclusive, innovative, and competitive automotive industry.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleGender Diversity and Innovation in the Norwegian Automotive Industry
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel