Grønn varedistribusjon - en casestudie av flåtefornyelse hos Johs Olsen i lys av nasjonale krav om utslippsreduksjon i transportnæringen
Abstract
De siste årene har transportindustrien opplevd et økt press fra myndighetene om å kutte utslippene sine. Vi har i denne bacheloroppgaven sett nærmere på NorEngros Johs Olsen AS sin distribusjon, og hvordan de er nødt til å tilpasse flåtesammensetningen sin for å klare å møte de nye utslippskravene. Oppgaven handler om hvilken sammensetning av nullutslippskjøretøy som på best mulig måte kan levere på de behovene som NorEngros Johs Olsen AS har. Innhentingen av data har dermed dreid seg rundt hvilke teknologier som finnes og hvilken utvikling disse har hatt, og hvordan de kan forventes å utvikle seg i fremtiden. For å finne hvilke teknologier som vil passe Johs Olsen best, har vi brukt et «vehicle routing problem» for å kunne optimalisere rutesammensetningen til Johs Olsen basert på informasjon om deres ruter i dag, og de gitte kravene til utslippsreduksjon.Funnene våre viser at de elektriske kjøretøyene nesten aldri blir valgt, selv om dette kan fremstå som det mest naturlige valget for mange bedrifter i dag. Våre analyser viser at begrensningene på rekkevidden til elektriske kjøretøy gjør at de ikke klarer å levere på de lengste rutene, og dermed blir hydrogen og biogass foretrukket da disse er mer egnet til å håndtere lengre avstander. The Norwegian government has, in line with the Paris Agreement from 2015, decided to put pressure on the transportation and distribution industry to cut their emissions. In this bachelor thesis we have looked at NorEngros Johs Olsen AS’s distribution, to see how their fleet of vehicles must change if they want to meet the demands from the government, and their customers.The theoretical part covers the different types of technology, the availability as of today, as well as how they are expected to develop in the future. We will also present the Vehicle Routing Problem as a tool to optimize transport routes whilst also covering customer demand.In our analysis we have looked at today’s emission-levels and how Johs Olsen, with some changes to their fleet, could meet the 55 percent reduction by 2030. But also have a zero-emission fleet, as this is the end goal. We have also looked at how the cost of the different technologies may vary in the future, and how this could change what types of vehicles the optimal fleet consists of. The most interesting find from our analysis is that electric vehicles will almost never be chosen as a part of the fleet. Electric vehicles are by far the most widespread within personal transport. However, as our analysis shows, the driving range of these types of vehicles aren’t enough to cover the distances needed. This forces the use of hydrogen and biofuel vehicles to cover longer and more demanding routes.