Studentenes Bruk av Kulturtilbud i Gjøvik Tilbud og kommunikasjon rettet mot studenter: En konvergerende studie for å beholde studenter i byen etter endt studie
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080573Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven har som formål å utforske studentenes bruk av kulturtilbud i Gjøvik. Her fokuseres det på de tilgjengelige tilbudene og kommunikasjonen rettet mot studentene. Det er benyttet metodetriangulering for å få en dypere forståelse for problemstillingen. I denne oppgaven er formålet å forstå hvordan faktorer som kulturtilbud og kommunikasjon påvirker studentens holdning til å bli værende i byen etter endt studiet. Dette vil bli sett i lys av forskning og relevant teori.
Teorigrunnlaget er basert på grunnleggende markedsføring og merkevarebygging. Teorien utgjør også markedskommunikasjon, stedsmerkevarebygging og relasjonsmarkedsføring. Dette er relevant for å forbedre tilbudene i Gjøvik. Ved å bruke metodetriangulering gir det en innsikt fra resultatene som ikke er mulig å få ved kun gjennomføring av et enkelt forskningsdesign. Ved å knytte dette sammen med teorien, gir det muligheten for å diskutere og analysere resultatene fra undersøkelsene.
Hovedfunnene fra forskningen tyder på at det er flere tilbud enn hva studentene i Gjøvik oppfatter. Det virker som studentene enten ikke kjenner til tilbudene, eller at tilbudene ikke strekker til. Vi har funnet ut at dette tyder på et problem innen kommunikasjonsprosessen, og at relasjonen mellom NTNU og Gjøvik by ikke oppfattes så sterk som den burde. Funnene fra forskningen samsvarer med informasjonen fra sekundærkildene våre om samme tematikk. This bachelor thesis aims to explore the theme of students' use of cultural offerings in Gjøvik, focusing on the available offerings and communication directed towards students. The thesis has been formulated by leveraging our comprehensive understanding gained through the implementation of mixed methods. In this thesis, the purpose is to understand how factors such as cultural activities and communication affect the students to settle down in Gjøvik after ending their education. This will be situated within the framework of prior research and academic literature.
The theoretical part covers the fundamentals in marketing and branding. The theory also emphasizes marketing communication, city branding and customer relationship management. Which is relevant for utilization of cultural offerings in Gjøvik. The mixed methodes provides insight from the results in different ways than by using just one method. When combined with the theory, it provides the foundation for the discussion and the analysis.
The main findings from our research suggest there are more cultural offerings in Gjøvik than the students know of. It seems like the students either don’t know the cultural offerings or are not satisfied with them. Our findings suggest there is a problem within the communication process. The relationship between NTNU and the city of Gjøvik is not perceived as strong as it should be. Our findings match the information from our secondary sources on related topics.