En empirisk undersøkelse av hvilke faktorer som påvirker bruken av elsykler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080566Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som påvirker bruken av elsykler i Norge, med hovedfokus på avstanden til arbeidsstedet. Interessen for emnet kommer fra en økende global bevissthet rundt bærekraft og behovet for miljøvennlige transportløsninger. Til tross for betydelig forskning på bærekraftig transport, er det få studier som spesifikt ser på bruk av elsykler, spesielt i sammenheng med geografiske, sosioøkonomiske og genetiske faktorer. Oppgaven baserer seg på tverrsnittsdata fra 2022, som inkluderer data fra spørreundersøkelsen «Elsyklisten 2022», samt sentralitetsindeksen hentet fra Statistisk Sentralbyrå. Ved hjelp av kvantitative analysemetoder, har jeg utforsket og kartlagt korrelasjoner mellom de nevnte faktorene og den totale bruken av elsykkel. Analysen finner at økt avstand til arbeidsstedet korrelerer negativt med den totale bruken av elsykkel. I tillegg avdekker studien at tilgangen til bil har en betydelig negativ effekt på elsykkelbruk. Effekten av elbilbruk virker å være mindre i byer enn i mer rurale områder, noe som tyder på at tidligere tiltak for å øke elbilbruken, spesielt i byer, har hatt en effekt på bruken av elsykler. Basert på denne informasjonen foreslår jeg at det mest samfunnsøkonomiske tiltaket for å øke bruken av elsykkel er å redusere etterspørselen etter bil. Oppgaven utforsker dessuten strategier for å dempe etterspørselen etter bil som transportmiddel, identifiserer tiltak som potensielt kan fremme bruken av elsykler, og foreslår metoder for å tiltrekke nye brukere til dette mer bærekraftige transportalternativet. The purpose of this thesis is to investigate the factors influencing the use of electric bicycles in Norway, with a primary focus on the distance to the workplace. My interest for this topic derives from an increasing global awareness around sustainability and the need for environmentally friendly transport solutions. Despite substantial research on sustainable transport, there are few studies specifically examining the use of electric bicycles, especially in relation to geographical, socioeconomic, and genetic factors. The thesis is based on cross-sectional data from 2022, which includes data from the survey "The E-cyclist 2022", as well as the centrality index obtained from the Central Bureau of Statistics. Using quantitative analysis methods, I have explored and mapped correlations between the mentioned factors and the total use of electric bicycles.The analysis finds that increased distance to the workplace negatively correlates with the total use of electric bicycles. In addition, the study reveals that access to a car has a significantly negative effect on e-bike use. The effect of the ownership of an electric car appears to be less in cities that in more rural areas, suggesting that previous measures to increase the use of electric cars, especially in cities, has influenced the use of e-bikes. Based on this information, I propose that the most socioeconomically efficient measure to increase the use of e-bikes is to reduce the demand for cars. The thesis also explores strategies to reduce the demand for cars as a means of transport, identifies strategies that could potentially promote the use of electric bikes, and suggests methods to attract new users to this more sustainable transport alternative.