Erotiske folkeeventyr som offentlig uttrykk og politisk kritikk - En analyse av to erotiske eventyr fra den statlige sensurens tid i Norge
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3080360Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Norsk/Norwegian:Denne oppgaven er en analyse av to erotiske folkeeventyr samlet inn under nasjonsbyggingen i Norge på 1800-tallet. De erotiske folkeeventyrene var en del av folkekulturen som ble lagt til grunne for den norske nasjonalismen og senere nasjonalromantikken, men ble ikke publisert med annen folklore på samme tid. Først i 1977 ble en samling av eventyrene publisert av Oddbjørg Høgset i Erotiske Folkeeventyr. Ved å analysere ett av eventyrene fra denne samlingen samt ett fra Madicken Scheis Syndige Folkeeventyr vil oppgaven se på eventyrene Slikt og Presten i bygda vår i deres rolle som politisk kritikk og offentlig uttrykk i tiden de ble samlet. Eventyrene er analysert med teoriene om hidden and public transcript hentet fra Domination and the arts of Resistance av James C. Scott og pornographic satire fra Lynn Hunts The Invention of Pornography.Oppgaven gir en innføring i eventyrene som kilder samt det metodiske og teoretiske grunnlaget benyttet i oppgaven, samt andre relevante publikasjoner på temaet. Videre vil oppgaven gi et bilde på den historiske konteksten eventyrene relaterer til før analysen går grundigere inn i kildematerialet og teoriene analysen baserer seg på. Oppgaven konkluderer funnene i sammenheng med teoriene benyttet. English/Engelsk:This thesis is an analysis of two erotic folktales collected during the Norwegian nation-building in the 19th century. Erotic folktales were a part of the folk culture which became the basis of Norwegian nationalism and later romantic nationalism but was not published at the same time as other folklore. Only in 1977 was a collection of the folktales published by Oddbjørg Høgset in Erotiske Folkeeventyr. By analyzing one of the folktales from this collection together with one from Madicken Schei’s Syndige Folkeeventyr will the thesis look at the folktales; Slikt and Presten i bygda vår, in their role as a means to political criticism and public expression during the period they were collected. The folktales are analyzed with the theories; hidden and public transcript gathered from Domination and the arts of Resistance by James C. Scott and pornographic satire from Lynn Hunts The Invention of Pornography.The thesis introduces the folktales as sourcematerial together with the methodical and theoretical foundation which the thesis is based upon, but also other relevant publications on the subject. The thesis will furthermore go into the historical context the folktales relate to before the analysis will dive deeper into the sourcematerial and the theories the analysis is based upon. The thesis conjoins the findings based on the theories used throughout the paper.