Empowerment for barn med nyoppdaget diabetes
Abstract
Bakgrunn: Antallet personer som lever med diabetes øker stadig. Totalt har rundt 270 000 blitt diagnostisert med diabetes, hvorav 23 000 har type 1. Årlig oppdages rundt 400 nye tilfeller av diabetes type 1 blant barn. Diabetes er en kronisk sykdom med potensielle senkomplikasjoner, og det er viktig at barna lærer å takle og håndtere sykdommen på en adekvat måte, samt innlemme behandlingen i hverdagen.
Hensikt: Hensikten med oppgaven er å undersøke hvordan sykepleiere kan fremme empowerment til barn med nyoppdaget diabetes type 1 gjennom kommunikasjon og relasjon. Oppgaven baserer seg på barn i alderen 7-12 år.
Metode: En litteraturstudie som baserer seg på seks forskningsartikler og en review-artikkel, utført fra mars til juni 2023. Annen relevant faglitteratur er brukt som støtte til oppgaven.
Resultat: Ved å tilpasse informasjon og veiledning til barnets nivå, og innlemme deres emosjonelle og psykososiale behov i opplæringen kan sykepleiere bidra til å fremme empowerment. Forskningen viser at sykepeleiers didaktiske og mellommenneskelige kompetanse, samt samarbeid med foreldre er viktig for at barnet skal skape seg gode mestringsstrategier.
Konklusjon: Sykepleierne kan fremme empowerment hos barn med nyoppdaget diabetes type 1 ved å utvikle mestringsstrategier, tilpasset veiledning og styrke deres selvstendighet.
Nøkkelord: Diabetes type 1, barn, empowerment, sykepleier Background: The number of people living with diabetes is increasing. In total, around 270,000 individuals have been diagnosed, with 23,000 having type 1 diabetes. Each year, approximately 400 new cases of type 1 diabetes are discovered among children. Diabetes is a chronic disease with potential long-term complications, and it is important that children learn how to manage their condition effectively.
Purpose: The purpose of this study is to examine how nurses can promote empowerment in children newly diagnosed with type 1 diabetes through communication and relationships. The study focuses on children between the ages of 7 and 12.
Method: A literature review based on six research articles and one review-article, conducted from March to June 2023. Other relevant scholarly literature has been used to support the study.
Results: By adapting information and guidance to the child's level and incorporating their emotional and psychosocial needs in the patient education, nurses can promote empowerment. Research shows that nurses’ didactical and interpersonal skills together with cooperation with parents is important in making the child develop good coping strategies.
Conclusion: Nurses can promote empowerment in children with newly diagnosed type 1 diabetes by providing adapted communication, supporting their development of coping strategies and assisting them in taking charge of their own health.
Keywords: Type 1 diabetes, children, empowerment, nurse