Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrønning, Kjersti
dc.contributor.authorKleven, Kathrine
dc.date.accessioned2023-07-18T17:19:56Z
dc.date.available2023-07-18T17:19:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:144695565:97451947
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079997
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractÅ ta blodprøve kan oppleves skremmende for et barn, og tidligere forskning oppgir informasjon som viktig for å forebygge stress og tvang. Informasjon er et viktig ledd i å motvirke dette. Digitale informasjonsverktøy har nå funnet veien til helsevesenet, men det mangler studier på brukererfaring. Hensikt: Studien søker å finne svar på hvordan barn opplever å ta blodprøve etter å ha sett en informasjonsfilm i forkant, samt hva som er viktig for barnet for å mestre prosedyren på best mulig måte. Metode: Kvalitativt forskningsdesign med bruk av semistrukturerte intervju. Åtte barn i alderen 6-12 år ble rekruttert. Analysen består av tekstkondensering og Kvale og Brinkmanns fem analysesteg. Resultater: Barn opplever det som mer troverdig å få informasjon gjennom film, og det er positivt at en likeverdig forteller at det går bra. Hjelp til mestringsstrategier er viktig for barnet. Barnevennlige omgivelser, premier og imøtekommende helsepersonell snur opplevelsen til noe positivt. Det var delte meninger om hvorvidt det opplevdes greit å se stikket og nålen i filmen. Konklusjon: Barn opplever å få god og troverdig informasjon gjennom en film før blodprøvetaking. Hjelp til mestringsstrategier, vite hva som skal skje og premier er gode virkemiddel for at barnet skal mestre prosedyren på best mulig måte. Nøkkelord: Barn, forberedelse, informasjon, mestring, venepunksjon, pediatri.
dc.description.abstractTaking a blood sample can be a frightening procedure for a child, and research shows the value of giving information as a way of reducing stress and use of force. Information is a key to prevent this from happening. Digital information tools have made their way to the healthcare system, but the is a lack of user experience. Objective: the aim of this study is to investigate how the child experience taking a blood sample after watching a informational video in advance, and what is important for the child to cope with the procedure in the best way. Method: qualitative research with semi structured interviews. Eight children aged 6-12 years was recruited, the analysis consists of text condensation and the five analytic steps of Kvale and Brinkmann. Results: children experience information given thru a video as more reliable, and it’s good to hear another child telling you that it’s going to be all right. It is important for the child to get help with their coping strategies. Child friendly environments, prizes and healthcare personnel that are understanding about their situation is important. There were divided opinions about whether it is good or not to see the needle and the sting. Conclusion: children experience getting good and believable information thru a video before taking a blood sample. Help with coping strategies, knowing what is going to happen and prizes are good tools for the child to cope with the procedure in the best possible way. Keywords: Child, coping, information, pediatrics, preparation, venipuncture.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLitt ekkelt, men gøy - En kvalitativ studie om barns opplevelse av å ta blodprøve etter å ha sett en informasjonsfilm i forkant.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel