Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Inger Lise
dc.contributor.authorØvrehus, Isabella
dc.date.accessioned2023-07-15T17:21:39Z
dc.date.available2023-07-15T17:21:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146721298:147643745
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079456
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn. Hjertesvikt representerer et alvorlig og stadig økende helseproblem med høy sannsynlighet for reinnleggelser. Med livsforlengende og symptomdempende mål blir den medikamentelle behandlingen av en kronisk hjertesvikt en av de mest sentrale områdene for at pasienten skal kunne leve et stabilt liv. Hensikt. Oppgavens hensikt var å undersøke hvordan sykepleierens rolle i kommunikasjon sammen med den kroniske hjertesviktpasienten kan fremme at nødvendig informasjon blir forstått og tatt i bruk. Hvor dette videre setter pasienten i stand til å fortsette medikament behandlingen slik som forskrevet etter utskrivelse. Metode Oppgaven er utført som ett litteraturstudie, basert på fem kvantitative- og fire kvalitative studier. Disse er funnet gjennom systematiske søk, og anvendt etter kritisk analyse. Resultat. Sykepleieren kan bidra til bedre medikamentetterlevelse gjennom kommunikasjon som tar høyde for pasientens helsekompetanse og barrierer knyttet til medikamentregimet. Hjertesviktpasienten hadde forventinger og oppfatninger, samt et ønske om god kommunikasjon med helsepersonellet. Hvor pårørende ble ansett som en viktig ressurs. Konklusjon. Det finnes ikke en enkel eller konkret oppskrift på hvordan sykepleieren gjennom kommunikasjon kan sikre god medikamentetterlevelse for hjertesviktpasienten. Sykepleierens mål er å hjelpe pasienten å leve et godt liv på tross av sykdom. Hvor sykepleieren kunne bidra til at pasienten fikk bedre medikamentetterlevelse ved å ta i bruk kommunikasjonsbaserte tilnærminger og tiltak tilpasset den enkelte pasienten.
dc.description.abstractBackground. Heart failure represents a serious and ever-increasing health problem with a high probability of readmissions. With life-prolonging and symptom-reducing goals, the medical treatment of chronic heart failure is one of the most central areas for the patient to be able to live a stable life. Objective. The purpose of the study was to investigate how the nurse's role in communication with the chronic heart failure patient can promote that the necessary information is understood and utilized. Where this further enables the patient to continue the medication treatment as prescribed after he/she has been discharged. Method. The thesis is conducted as a literature study, based on five quantitative and four qualitative studies. These studies were found through systematic searches and applied after critical analysis. Results. Nurses can contribute to better medication adherence through communication that considers the patient's health literacy and barriers related to the medication regimen. Heart failure patients had expectations and perceptions, as well as a desire for good communication with healthcare professionals. The next of kin were considered an important resource. Conclusion. There is no simple or specific guide to how the nurse through communication can ensure good medication compliance for the heart failure patient. The nurse's goal is to help the patients live a good life despite their illness. The nurse could contribute to improving the patient's medication compliance by using communication-based approaches and measures adapted to the individual patient.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleieren gjennom kommunikasjon bidra til bedre medikamentetterlevelse hos hjertesviktpasienten?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel