Hvilke erfaringer har sykepleiere i kommunehelsetjenesten med intern informasjonsflyt etter innføring av Helseplattformen? («FAGARTIKKEL»)
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3079429Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SAMMENDRAG
BakgrunnHelseplattformen ble innført som en visjon av Samhandlingsreformen 2012 om en felles elektronisk pasientjournal (EPJ) i helsetjenesten for innbyggere i Midt-Norge. Hensikten er å sikre bedre informasjonsflyt mellom de ulike tjenestene for å øke kvalitet og pasientsikkerhet i kommuner og sykehus. Denne studien har til hensikt å belyse ulike erfaringer sykepleiere i kommunehelsetjenesten har med intern kommunikasjon i Helseplattformen.
MetodeProsjektet har et kvalitativt design sett i et fenomenologisk - hermeneutisk perspektiv. Det ble gjennomført semistrukturerte intervjuer av seks sykepleiere i en hjemmetjenestesone i Midt Norge. Dataanalysen ble inspirert av Brinkmann og Kvaales bricolage analysemetode.
ResultatUlike faktorer gjør at sykepleiere har ulike erfaringer med intern samhandling. Funnene viser at informasjonsflyten mellom nivåene i helsetjenesten svikter. Sykepleier opplever manglende legemiddelsamstemming grunnet forsinket dokumentasjon. Resultatene viser at utilstrekkelig opplæring og informasjonsflyt fører til kontinuitetsbrudd i det helhetlige pasientforløpet i hjemmet.
KonklusjonStudien viser at sykepleiere i hjemmetjenesten opplever utfordringer med informasjonsflyten internt i kommunehelsetjenesten. Helseplattformen oppleves som kompleks og uoversiktlig. Det kan ha ført til tap av vesentlig informasjon og kontinuitetsbrudd i helhetlig pasientoppfølging i hjemmet. Mangelfull opplæring i bruk av det komplekse dokumentasjonssystemet kan ha bidratt til svikt i pasientsikkerhet. ABSTRACT
BackgroundThe Health Platform was introduced as a vision of collaborative reform for a common electronic health record (EHR) in the healthcare system for residents in Central Norway. The purpose is to ensure a better flow of information between various services to increase quality and patient safety in municipalities and hospitals. The purpose of this study is to elucidate on the different experience’s nurses in municipal health service have with internal communication in the Health Platform.
MethodWe used qualitive design through phenomenological-hermeneutic perspective. Semi- structured interview was conducted with six nurses in a home-care zone in Central Norway. Data analysis was inspired by Brinkmann and Kvaale’s bricolage analysis method.
ResultsVarious factors concludes that nurses have different experiences with internal interactions. The findings show that information flow between the levels of health services is failing. The nurse experiences lack of medication compliance due to delayed documentation. The results show insufficient training and information flow leads to discontinuity in comprehensive patient pathways at home.
ConclusionThe study shows that nurses in home-care services experiences challenges with information flow within the municipal health services. The Health Platform is perceived as complex and unclear, which may have led to the loss of important information and discontinuity in comprehensive patient pathways at home. Inadequate training in the use of a complex recording system such as the Health Platform may have contributed to failures in patient safety.