Show simple item record

dc.contributor.advisorMyrbø, Nadia
dc.contributor.advisorAndré, Beate
dc.contributor.authorPedersen, Rolf Eirik
dc.contributor.authorOveregseth, Kristoffer
dc.date.accessioned2023-07-15T17:20:43Z
dc.date.available2023-07-15T17:20:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146721298:147643865
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079407
dc.description.abstractBakgrunn En av utfordringene i det norske helsevesenet er samhandling på tvers av nivåer mellom kommune- og spesialisthelsetjenesten. Pasientsikkerheten har vært truet fordi viktig pasientinformasjon ikke når frem til de som skal yte helsehjelp etter en pasientoverføring. Stortingsmeldingen «Én innbygger – én journal», sier at helseinformasjon skal følge pasienten gjennom hele pasientforløpet. Med dette som bakgrunn ble Helseplattformen innført som felles journalsystem for enkelte kommuner og sykehus i Midt-Norge. Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke erfaringer ansatte i kommunen har hatt med bruk av Helseplattformen, spesielt med tanke på kvalitet og pasientsikkerhet. Metode Kvantitativ studie basert på spørreundersøkelse fra nettskjema med svaralternativ utformet som Likert-skala, sendt ut til 59 ansatte ved et sykehjem. Spørsmålene ble kategorisert og analysert med SPSS versjon 28, ved bruk av frekvensanalyser og krysstabeller. Frekvensanalysene ble eksportert til Excel og fremstilt som søylediagram. Til slutt ble det stilt et åpent spørsmål til respondentene for hvordan Helseplattformen innvirker på deres hverdag spesielt med hensyn til kvalitet og pasientsikkerhet. Resultater For å måle kvalitet og pasientsikkerhet er spørsmålene i undersøkelsen delt opp i fire kategorier. Disse fire er pasientinformasjon, legemiddelhåndtering, samhandling og effektivitet- og ressursbruk. Konklusjon Funnene gir ingen klare indikasjoner på om Helseplattformen har bedret kvalitet eller pasientsikkerhet på de undersøkte kategoriene. Flertallet av respondentene synes ikke det er enkelt å finne nødvendig pasientinformasjon, og det pekes på at løsningen er uoversiktlig. Ved legemiddelhåndtering synes mange det er oversiktlig å se hvilke medisiner som skal deles ut. Av sykepleiere og vernepleiere mener ni av ti at løsningen ikke bidrar til å redusere legemiddelrelaterte avvik. Det er ikke sett noe bedring i samhandling mellom kommunen og sykehuset. Et stort flertall mente at Helseplattformen er ineffektiv, og begrenset tid med pasientene. Nøkkelord: Kvalitet og pasientsikkerhet, elektronisk pasientjournal, Helseplattformen, helsearbeidere
dc.description.abstractBackground One of the challenges in the Norwegian healthcare system is the interaction between the municipality and the hospital. Important patient information is lost during transition of care and is a risk for patient safety. The white paper "One citizen – one medical record" says that important information must be easily accessible to all healthcare workers. With this background, Helseplattformen was introduced as a joint EHR system for certain municipalities and hospitals in the mid-region of Norway. The purpose of this study is to investigate the experience that healthcare workers have had with the use of Helseplattformen in terms of quality and patient safety. Method A Quantitative study based on a survey from Nettskjema, designed as Likert scale was sent to 59 employees at a nursing home. The questions were categorized and analyzed with IBM SPSS version 28, using frequency analyzes and cross tables. The frequency analyzes were exported to Excel and presented as bar charts. Respondents were also asked an open question about how Helseplattformen affects their work, especially regarding quality and patient safety. Results To measure quality and patient safety, the questions in the survey are divided into four categories. These four are patient information, drug handling, interaction and efficiency. Conclusion The study showed that Helseplattformen has not improved quality or patient safety in any of the examined categories. The majority struggled to find necessary patient information and found the EHR system unmanageable. When administering drugs, the majority found it easy to see which drugs to administer. Nine out of ten nurses and social workers believed that the EHR system did not contribute to reducing drug-related deviations. Furthermore, no improvement has been seen in the interaction between the municipality and the hospital. A large majority believes that Helseplattformen is ineffective and limits the time available for the patients. Key words: Quality and patient safety, electronic health record, Helseplattformen, healthcare-workers
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan Helseplattformen har påvirket kvalitet og pasientsikkerhet i kommunehelsetjenesten Erfaringer fra et sykehjem i Trondheim kommune
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record