Hvordan kan sykepleiere utvikle kompetanse i tidlig identifisering av sepsis
Abstract
Tittel: «Hvordan kan sykepleiere utvikle kompetanse i tidlig identifisering av sepsis» Dato: 01.06.23Forfattere: Amund Brendbakken og Lasse Kjær BruunVeileder: Elin FurusethStikkord: Sykepleie, utvikling av kompetanse, sepsis, tidlig identifiseringAntall sider/ord: 43 /7686Antall vedlegg: 1
Bakgrunn: Sepsis er en livstruende tilstand som rammer ca. 10 000 nordmenn årlig. Prisen for behandling av en pasient er estimert å koste samfunnet mellom $16 000 og $38 000. Tross mye fokus de siste årene viser sepsis seg fortsatt å være problematisk og den tidlige identifiseringen står sentralt for overlevelse.
Hensikt: Å belyse viktigheten av å øke kompetansen til sykepleiere i tidlig identifisering av sepsis, samt undersøke hvilke undervisningsformer som egner seg best.
Metode: En litteraturstudie ble gjennomført med et strukturert søk i databasene Cinahl Complete og PubMed for å identifisere og analysere forskningen rundt temaet.
Resultat: Det ble identifisert og inkludert 8 artikler gjennom det strukturerte søket. Resultatene ble analysert og resulterte i 4 tema som belyste punkter for utviklingen av kompetanse.
Konklusjon: Litteraturstudien viste at sykepleiere utvikler kompetansen i kombinasjon av ulike læringsmetoder. Dette inkluderer forelesninger, casestudier, e-læringskurs, kartleggingsverktøy, og ulike former for simulering. Title: "How can nurses develop competence in early identification of sepsis" Date: 01.06.23Authors: Amund Brendbakken and Lasse Kjær BruunSupervisor: Elin FurusethKeywords: Nursing, competence development, sepsis, early identificationNumber of pages/words: 43/7686Number of attachments: 1
Background: Sepsis is a life-threatening condition that affects approximately 10,000 Norwegians annually. The cost of treating a patient is estimated to range between $16,000 and $38,000 for society. Despite significant focus in recent years, sepsis continues to pose challenges, and early identification is crucial for survival.
Aim of study: To highlight the importance of increasing the competence of nurses in the early identification of sepsis and to investigate the most suitable educational approaches.
Method: A literature review was conducted, with a structured search in the Cinahl Complete and PubMed databases, to identify and analyze the research on the topic.
Results: Eight articles were identified and included through the structured search. The results were analyzed and yielded four themes that highlighted key points for competence development.
Conclusion: The literature review demonstrated that nurses developed competence best through a combination of various learning methods. This included lectures, case studies, e-learning courses, assessment tools, and various forms of simulation.