Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorWang, Yabin
dc.contributor.authorThoresen, Alexandra Saphira
dc.contributor.authorSoltvedt, Jannicke
dc.date.accessioned2023-07-14T17:22:19Z
dc.date.available2023-07-14T17:22:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145362779:30910190
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079094
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har hatt som mål å undersøke om annonseringen av grønne obligasjoner har en positiv effekt på verdien av norske selskaper. En hendelsesstudie har blitt gjennomført for å undersøke om det finnes en statistisk sammenheng mellom annonseringen av grønne obligasjoner og selskapets aksjeverdi. Resultatene fra studien viser en negativ, og ikke-signifikant effekt av annonseringene for hele interesseperioden. En positiv, men ikke-signifikant effekt blir funnet når hendelsesvinduet gjøres smalere og kun består av fire dager. Mangelen på signifikante resultater gir ingen støtte til problemstillingen om at grønne obligasjoner øker verdien av norske selskaper. I tillegg til hendelsesstudiet har en undersøkelse av selskapenes regnskap blitt gjennomført. Dette ble gjort for å videre undersøke effekten av annonseringene på de ulike firmaenes regnskapstall. Her ble det konstatert en vekst i eiendeler, driftsinntekter og utgifter knyttet til ansatte som er høyere enn gjennomsnittet. Resultatene indikerer en positiv økonomisk utvikling som er høyere enn forventet basert på tidligere år. Dette antyder en positiv effekt av annonseringene, men da ingen kausal effekt kan konstateres, forblir den generelle konklusjonen uendret. Hovedfunnene forblir uendret, og uten signifikant støtte for antagelsen om at grønne obligasjoner har en positiv effekt på verdien av norske selskaper. Masteroppgaven konkluderer dermed med at grønne obligasjoner ikke øker verdien av norske selskaper.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to investigate if issuance of green bonds has a positive effect on the value of Norwegian firms. The thesis performs an event study attempting to find a statistical coherence between the announcement of green bond issuance and changes in firm stock prices. The result from the study shows a negative and statistically insignificant effect of the announcements across the period of interest. A positive, but insignificant effect is found when the event window following the announcements is isolated to four days. The insignificant results lead to no statistical evidence of green bond issuance increasing firm value in Norway. In addition to the event study, financial reports are examined to investigate the real effect of the announcements on the firms’ economic results. It is discovered that a majority of firms experienced an above average growth in total assets, operating income and employee costs in the year following the announcement. The results indicate positive economic development compared to the average. This suggests a positive effect of the announcements but is not enough to alter the overall conclusion due to the lack of a causal relationship. The main findings remain that no significant support of a positive effect of green bond issuance is found, and the thesis concludes that green bond issuance does not increase firm value in Norway.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDoes green bond issuance increase firm value in Norway?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel