Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGlavee-Geo, Richard
dc.contributor.authorKopperstad, Ingvild Anna
dc.contributor.authorVatn, Rita
dc.date.accessioned2023-07-14T17:22:09Z
dc.date.available2023-07-14T17:22:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:147333143:148074563
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079088
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie som søker å utforske sammenhengen mellom digitalisering, internasjonalisering og bedriftens ytelse i møbelindustrien på Nordvestlandet. For å få verdifull innsikt i dette fenomenet har vi intervjuet representanter fra fire bedrifter i regionen. Tidligere forskning fastslår at med økende tilstedeværelse av Industri 4.0, blir digitalisering stadig viktigere for bedriftenes vekst og ytelse. Videre viser forskning at digitalisering bidrar til bedriftenes internasjonalt ekspansjon, noe som også blir sett på som et avgjørende strategisk grep for bedrifter i dagens globale og dynamiske marked. Likevel finnes det begrenset forskning på digitaliseringens påvirkning på internasjonalisering. Ved å undersøke møbelindustrien på Nordvestlandet kan vi derfor gi verdig innsikt i dette viktige fenomenet. Møbelindustrien i Norge blir stadig mer viktig for landet ettersom olje- og gasseksporten går ned. I tillegg har bransjen potensial til å vokse videre i internasjonal skala. Denne oppgaven har derfor som formål å fylle gapet i forskningen om digitalisering og internasjonalisering ved å bruke møbelindustrien på Nordvestlandet som forskningskontekst. Ved hjelp av to nøye utformede forskningsspørsmål vil vi løse følgende forskningsprobleme: "Hva er virkningen av digitalisering og internasjonalisering på prestasjonene til norske møbelbedrifter på Sunnmøre?" Avhandlingens hovedfunn viser at digitalisering og digital transformasjon helt klart har en positiv innvirkning på internasjonaliseringsprosessene til de norske møbelbedriftene, i tillegg til at det skaper konkurransefortrinn som forbedrer bedriftenes prestasjoner. Videre avdekker studien at det å være tilstede på det internasjonale markedet positivt påvirker de norske møbelbedriftenes prestasjoner. For å beskytte deltakerne i forskningen og den sensitive informasjonen den inneholder, er denne masteroppgaven konfidensiell.
dc.description.abstractThis master thesis is a qualitative study that seeks to explore the links between digitalization, internationalization, and firm performance in the furniture industry in the Northwest of Norway. To gain valuable insights into this phenomenon, we interviewed representatives from four companies in the region. Previous research states that as Industry 4.0 is becoming more present, digitalization is increasingly becoming essential for business growth and performance. Further, research states that digitalization helps companies expand internationally, which is also seen as a crucial strategic move for companies in today’s global and dynamic market. However, there is not much research on the impact of digitalization on internationalization. Hence, using the furniture industry in the Northwest of Norway, we provide worthy insights into this important phenomenon. The furniture industry in Norway is increasingly becoming more critical to the country, as oil and gas exports decline. In addition, the industry has the potential to grow further on an international scale. Therefore, this thesis seeks to close the research gap on digitalization and internationalization using the furniture industry in the Northwest of Norway as the research context. The following research problem will be resolved with the help of two carefully crafted research questions: “What is the impact of digitalization and internationalization on the performance of Norwegian furniture companies in the Sunnmøre region?” The thesis’ main findings reveal that digitalization and digital transformation clearly have a positive impact on the internationalization processes of the Norwegian furniture companies, as well as it creates competitive advantages which enhances the companies’ performance. Furthermore, the study unveils that being present in the international market positively improves the firm performance of the furniture companies. For the protection of the participants in the research and the sensitive information it contains, this master's thesis is confidential.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe Impact of Digitalization and Internationalization on the Performance of Norwegian Furniture Companies - A Multiple Case Study
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel