ASK i møte med utfordrende atferd hos personer med utviklingsheming
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078832Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1313]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg ASK og kommunikasjon hos personer med psykisk utviklingshemming som har en redusert eller manglende taleevne. Det er en økt forekomst av utfordrende atferd hos denne gruppen. Hensikten med oppgaver er å belyse hvordan alternativ- og supplerende kommunikasjon vil kunne ha en effekt på denne forekomsten. Hvordan det å fremme og videre utvikle evnen til å utfolde seg uansett forutsetninger ser ut til å være gunstig sett mot det komplekse årsaksforholdet til utfordrende atferd. This bachelor's thesis focuses on Augmentative and Alternative Communication (AAC) and communication in individuals with intellectual disabilities who have reduced or no ekspressive language. There is an increased prevalence of challenging behavior in this group. The purpose of this thesis is to shed light on how AAC can have an effect on this prevalence. It explores how promoting and further developing the ability to express oneself, regardless of one's diagnosis, appears to be beneficial in relation to the complex causal factors of challenging behavior.