Hvordan kan ledelsens fokus på kritiske suksessfaktorer bidra til å utvikle et kompetansehus?
Abstract
I løpet av semesteret har gruppen jobbet målrettet med bacheloroppgaven, med det formål å besvare problemstillingen: “Hvordan kan ledelsens fokus på kritiske suksessfaktorer bidra til å utvikle et kompetansehus?”Etter å ha analysert dataene fra intervjuene valgte vi spesielt å fokusere på anskaffelse, mobilisering og utvikling av kompetanse, samt kreativitet som kritiske suksessfaktorer for å møte organisasjonens strategiske mål. De tre første faktorene er basert på rammeverket til Linda Lai om kompetansetiltak innenfor strategisk kompetanseledelse. Kreativitet vil basere seg på Torild Oddanes KREM-modell og vil beskrive hvordan forskjellige komponenter av kreativitet spiller inn for å nå strategiske mål. Disse kritiske suksessfaktorene danner grunnlaget for vår analyse og besvarelse av problemstillingen. For å undersøke problemstillingen gjennomførte vi en kvalitativ studie av selskapet Aider. Vi intervjuet tre ledere, hvorav to har vært med siden oppstarten, og ellers har de alle hatt stor påvirkning på selskapets vekst. Disse intervjuene dannet grunnlaget for våre funn, og resultatene våre viser at faktorene vi anser som kritiske for å bygge et kompetansehus, vil ha stor påvirkning på hvorvidt et selskap kan utvikle seg. Blant annet viste undersøkelsen at Aider utnyttet et marked i stor endring til sin fordel. Selskapets suksess de siste årene synes å skyldes gode strategiske valg innenfor områder som rekruttering, kompetanseutvikling, innovasjon og kultur. Gjennom teori og analyse har vi sett at begrepet kunnskap er makt har stor verdi for organisasjoner som ønsker å bygge et kompetansehus. Fagspesifikk, generell og bransjespesifikk kompetanse er blant de viktigste faktorene for å kunne utvide og spisse kompetanseområdene, samt bygge nettverk og allianser internt og eksternt i organisasjonen. Rekruttering av riktig kompetanse kan være en utfordring, og bør derfor vurderes nøye av ledelsen i organisasjonen, da det kan være fordeler og ulemper ved ulike anskaffelsesmetoder. Samtidig har vi observert at mobilisering også er en kritisk suksessfaktor for utvikling, og at en potensiell fallgruve kan være å fokusere for mye på å anskaffe riktig kompetanse, uten å lykkes med effektiv anvendelse av kompetansen. During the semester, the group worked purposefully with the bachelor thesis, with the aim of answering the question: "How can management's focus on critical success factors contribute to developing a center of expertise?"After analyzing the data from the interviews, we chose to mainly focus on the acquisition, mobilization and development of competence, as well as creativity as critical success factors for meeting the organization’s strategic goals. The first three factors are based on Linda Lai's framework for competence measures within strategic competence management (Lai, 2021). Creativity will be based on Torild Oddane's KREM model and will describe how different components of creativity come into play to achieve strategic goals. These critical success factors form the basis for our analysis and response to the problem.To investigate the problem, we carried out a qualitative study of the company Aider. We interviewed three managers, two of whom have been with the company since the beginning, but they have all had a major impact on the company's growth. These interviews formed the basis for our findings, and our results show that the factors we consider critical for building a center of expertise will have a major impact on a company’s development. Among other things, the investigation showed that Aider took advantage of a rapidly changing market situation to the company’s benefit. The company's success in recent years seems to be due to good strategic choices in areas such as recruitment, competence development, innovation and culture.Through theory and analysis, we have seen that the concept of knowledge is power, has great value for organizations that want to build a center of expertise. Subject-specific, general and industry-specific competence are among the most important factors in being able to expand and sharpen areas of competence, as well as build networks and alliances internally and externally in the organization. Recruiting the right skills at the right time can be a challenge and should therefore be carefully assessed by the management of the organisation, as there can be advantages and disadvantages to different procurement methods. At the same time, we have observed that mobilization is also a critical success factor for development, and that a potential pitfall can be to focus too much on acquiring the right competence, without succeeding in the effective application of the competence.