Gjentatte flyttinger sin innvirkning på varige relasjoner.
Bachelor thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for sosialt arbeid [1409]
Abstract
Bacheloroppgaven tar for seg hvilken effekt gjentatte flyttinger kan ha på dannelsen av varige relasjoner for barn og unge. Bakgrunnen for oppgaven finner vi i tidligere statistikk, det norske lovverk og i artikler som omhandler barn og unges opplevelser om flytting. Oppgaven tar teoretisk utgangspunkt i tilknytningsteori, hvordan mennesker utvikler vennskap og vennskap på nett. Videre hvordan stabilitet og kontinuitet spiller inn på hverdagen til barn og unge som bor utenfor hjemmet. Før den til slutt tar for seg mulige konsekvenser av omsorgssvikt. Det blir videre drøftet hvilken effekt flytting har på dannelsen av varige relasjoner. Her blir det dratt frem viktigheten av at vennskap må ha tid til å blomstre og videre hvordan skolehverdagen blir ved hyppige flyttinger. Det blir så drøftet hva som er viktigst for varige relasjoner, stabilitet i omsorgen eller kontinuitet i livet. Til slutt blir ungdommenes egne opplevelser om flytting drøftet. Oppgaven konkluderer til slutt med at det ikke nødvendigvis trenger å være et klart svar på problemstillingen, men gjentatte flyttinger kan skape dårlige forutsetninger for dannelse av varige relasjoner. This bachelor's thesis examines the effect frequent relocations can have on the creation of lasting relations for children and youth. The background for the thesis can be found in previous statistics surrounding relocations in the Norwegian child services, the Norwegian legislation and in articles dealing with children and youths experiences of moving. The thesis takes the theoretical starting point in attachment theory, how people develop friendships in person and online. Furthermore, how stability and continuity affect the everyday life of children and youth who live outside their home. Before it finally addresses the possible consequences of neglect. Later, it is discussed what effect moving can have on the creation of lasting relations. Here, the importance of friendships having time to blossom is highlighted and, furthermore, how everyday life at school is affected due to frequent relocations. It is then discussed what is most important for lasting relationships, stability in care or continuity in life. The paper finally concludes that there does not necessarily need to be a clear answer to the problem, but frequent relocation can contribute to poor conditions for the creation of lasting relationships.