Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIne Therese Berg
dc.contributor.authorMaja Tømmervold Henriksrud
dc.date.accessioned2023-07-12T17:21:47Z
dc.date.available2023-07-12T17:21:47Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137204268:66667070
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078461
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven foretar en forskningsstudie om dansefeltets normer og perspektiver og mangfoldighetsbegrepet. Det er to distinkte undersøkelsespunkter: dans og mangfold. Den overordnende problemstillingen: Hvordan utfordrer DansiT eksisterende normer og perspektiver innen dansen for å skape en mer inkluderende og mangfoldig dansekultur? Forskningsspørsmålet som knytter seg til problemstillingen: Hvem definerer danseren? Kvales metode for kvalitativ forskning brukes ved å utføre kvalitative forskningsintervju av enkeltmennesker med en enorm erfaring innen dansefeltet og har tilknytning til det koreografiske senteret DansiT. De kvalitative forskningsintervjuene analyseres og vurderes opp mot annen litteratur om feltet. Det fremmes et perspektiv på hvordan majoriteten har definisjonsmakt over minoriteten og hvordan de som er innenfor dansefeltet ikke åpner opp for de som står utenfor og banker iherdig på døren for å få komme innenfor de samme fire veggene.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis undertakes a research study on the norms and perspectives of the dance field and the concept of diversity. There are two distinct points of inquiry: dance and diversity. The overarching issue: How does DansiT challenge existing norms and perspectives within dance in order to create a more inclusive and diverse dance culture? The research question linked to the problem: Who defines the dancer? Kvale's method for qualitative research is used by carrying out qualitative research interviews of individuals with enormous experience in the field of dance and is connected to the choreographic center DansiT. The qualitative research interviews are analyzed and assessed against other literature on the field. A perspective is put forward on how the majority has defining power over the minority and how those who are within the dance field do not open up to those who stand outside knocking persistently on the door to get inside the same four walls.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDEFINISJONSMAKT
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel