Hvordan drama og teaterfaget kan anvendes for å styrke interkulturell kompetanse
Abstract
Hvordan kan drama og teaterfaget anvendes til å styrke interkulturell kompetanse?I denne oppgaven har jeg gjort en komparativ casestudie av tre norske prosjekter som knytter sammen drama og teater til interkulturell kompetanse på ulike måter. Jeg introduserer først et teorigrunnlag som består av interkulturell kompetanse og pedagogikk, kritisk pedagogikk og dramapedagogikk. Deretter presenterer jeg de ulike casene, før jeg analyserer dem og drøfter dem. Avslutningsvis ser jeg på ulike måter interkulturell kompetanse blir fremmet av drama og teaterfaget, og hvordan fremtiden for feltet kan se ut. How can drama and theater be used to strengthen intercultural competence?In this thesis, I have made a comparative case study of three Norwegian projects that link drama and theater to intercultural competence in different ways. I first introduce a theoretical basis that consists of intercultural competence and pedagogy, critical pedagogy and drama pedagogy. I then present the various cases, before analyzing and discussing them. In conclusion, I look at the various ways in which intercultural competence is promoted by the drama and theater field, and what the future of the field may look like.