• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fortellingens samfunnskritiske kraft i Jonis Josef stand-up show “Woke”

Rønnevig Knutsen, Ruben.
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:137204268:48314929.pdf (1.388Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3078454
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1175]
Abstract
Woke er tatt opp på Cosmopolite på Soria Moria som er en scene som mest brukt til såkalt verdensmusikk. Showet er et soloshow Jonis selv har finansiert. showet varer i 40 minutter og starter ved å filme han på vei inn på scenen. Dette er det andre Soloshowet Jonis har hatt, men det første showet som har blitt filmet. Det samfunnskritiske ordet “Woke” betyr å være bevisst på hva som skjer og fungerer som et samfunsskritisk begrep Jonis prøver å gjenspeile med forestillingen sin. Han tar opp samfunnskritiske temaer som psykisk helse, rasisme, vold og terrorhandlinger i showet sitt, men gjør det med en ironisk dramaturgi som ser saken fra flere perspektiver.

Jeg har valgt å bruke forestillingen Woke av Jonis Josef fordi jeg mener at han klarer å konfrontere samfunnskritiske problemer, men på en ryddig ironisk og samlende måte gjennom å sentrere tematikken rundt fortellingen. At både problemet og løsningen på et samfunnskritisk problem er begge underliggende i historiene han forteller. Og han gjør dette på en så intim og empatisk måte som jeg sjelden har sett i Norge før. Og summen av dette gjorde at jeg ville studere og forske nærmere på hvordan Jonis da bruker fortellingen og ironien til å ta opp vanskelige temaer uten at stoffet føles for tungt. Som gjør at for meg som seer syntes at stand-up showet hans var veldig spennende samtidig som den var morsom, og den kombinasjonen er kanskje bare mulig om stoffet sentreres rundt fortellingen, og gir den samfunnskritiske fortellingen kraft.
 
 
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit