Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerge, Trond
dc.contributor.authorWenes, Christine Margrethe
dc.date.accessioned2023-07-12T17:21:00Z
dc.date.available2023-07-12T17:21:00Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142047706:34436150
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078436
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI denne oppgaven ser jeg på hvordan norske kvinner praktiserer spiritualitet i kvinnesirkler. Jeg ser på hvordan diverse praksiser utføres i åpne og lukkede grupper og sirkler. Hvor min intensjon er å se på hvordan dette påvirker kvinnenes og ledernes tro og tillit i hverdagen når de samhandler med en usynlig verden. Altså er spiritualitet en paraplybetegnelse med sine mange praksiser og levemåter, hvor jeg skal belyse noen av praksisene. Disse kan ifølge spirituell leder føre til økt selvtillit gjennom aktiv praksis og tro på åndeverden. Det har også vært nødvendig å se på at det er et skille mellom religiøsitet og spiritualitet, ettersom at dette har vært viktig for mine informanter. I tillegg til tidlige antropologers studier av dette fenomenet. Grunnen til nødvendigheten av å skille imellom dem kommer av problematikken med å definere religion i seg selv, ettersom at religiøsitetens kvaliteter kan tolkes på flere måter av forskjellige akademikere. For selv om praktisering av spiritualitet og religiøsitet har flere likhetstrekk når det gjelder funksjoner, språk og tro. Er den et grunnlag for å si at det er forskjellige måter å se, oppfatte, erfare og være i verden på. I den siste delen av oppgaven går jeg inn på hvordan spirituelle ledere går frem for å anskaffe seg følgere gjennom bruken av sosiale medier. Hvor det økonomiske aspektet har en betydning for både ledere og ikke minst kvinnene som deltar på sirkler og praksiser. Altså er det et aspekt av både entifisering og kommodifisering av spirituelle praksiser og åndeverden. Noe som gjør det mulig for ledere å selge sine kunnskaper om ånder, åndeverden og metoder for å oppnå kontakt med dem og seg selv.
dc.description.abstractIn this thesis, I look at how Norwegian women practice spirituality in women's circles. Here I look at how various practices are carried out in open and closed groups and circles. Where my intention is to look at how this affects women's and leaders' faith and trust in everyday life when they interact with an invisible world. Thus, spirituality is an umbrella term with its many practices and ways of life, where I will highlight some of them. According to the spiritual leader, these can lead to increased self-confidence through active practice and faith in the spirit world. It has also been necessary to see that there is a distinction between religiosity and spirituality, as this has been important to my informants. In addition to early anthropologists' studies of this phenomenon. The reason for the necessity to distinguish between them comes from the problem of defining religion itself, as the qualities of religiosity can be interpreted in several ways by different academics. Because even though the practice of spirituality and religiosity have several similarities in terms of functions, language and belief. Is that a basis for saying that there are different ways of seeing, perceiving, experiencing and being in the world. In the last part of the thesis, I go into how spiritual leaders go about acquiring followers through the use of social media. Where the financial aspect is important for both leaders and not least the women who participate in their circles. It is an aspect of both entification and commodification of spiritual practices and the spirit world. Which enables leaders to sell their knowledge of spirits, the spirit world and methods of achieving contact with spirits.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn reise tilbake til seg selv, med et løfte om et rikere liv. En sosialantropologisk studie av norske spiritualistiske kvinnesirkler
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel