dc.contributor.advisor | Bottos, Lorenzo Cañas | |
dc.contributor.author | Westrum, Sara Natasha Berg | |
dc.date.accessioned | 2023-07-12T17:20:54Z | |
dc.date.available | 2023-07-12T17:20:54Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:142047706:36738923 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3078431 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er basert på et seks måneder langt feltarbeid ved Dragvoll, en campus ved
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Hvor jeg utforsker
hvordan institusjonens egen visjon om «kunnskap for en bedre verden» operasjonalisert
gjennom deres verdier om kritisk, kreativ, konstruktiv og respektfull kunnskapsutvikling kan
sees gjennom foreleser- og studenthverdagen ved universitetet. Basert på organisasjonens
egen visjon.
Basert på foreleser-student-relasjonen ved NTNU Dragvoll og deres erfaringer med
samhandling, kommunikasjon og engasjement i forelesningsrommet, i utviklingsprosessen av
kunnskap og selvet. Utforsker jeg historier og erfaringer om hva det vil si å være foreleser og
student i moderne høyere utdanning, som kan karakteriseres ved objektivering, måling og
standardisering som sosial praksis – i skjæringspunktet mellom individuell handling og
strukturelle forhold (Giddens 1984). Gjennom foreleseren og studentens ståsted – ønsker jeg å
ta leseren med inn i stillhetens rom – som et sosialt konstruert rom – og dets symbolverdier.
Gjennom en analyse av aktørens subjektivering av typer og dynamikken og skifte mellom dem,
vil jeg skildre en kultiveringsprosess som følge av strukturering (Giddens 1984). Som bryter ut
i samspill med endringer i organisasjonen og dens ledelsesformer. Å presentere en forståelse av
en utvikling av høyere utdanning ved NTNU, som skildrer en forstyrrelse av organisasjonens
egne verdier. | |
dc.description.abstract | This thesis is based on a six-months long fieldwork at Dragvoll, a campus of the Norwegian
University of Science and Technology (NTNU) in Trondheim. I explore how, the institution’s
own vision of «knowledge for a better world» operationalized through their values of critical,
creative, constructive, and respectful development of knowledge, emerges in the lecturer’s and
student’s everyday life at the university.
Based on the Lecturer - Student relationship at NTNU Dragvoll and their experiences with
interaction, communication, and engagement within the lecturing room, in the developing
process of knowledge and the self. I explore stories and experiences of what it means to be a
lecturer and a student in contemporary higher education, which can be characterized by
objectification, measurement, and standardization as social practice - at the intersection
between individual action and structural conditions (Giddens 1984).
Through the lecturer’s and student’s point of view - I want to take the reader into the room of
silence - as a social constructed space - and its symbolic values.
Through an analysis of the actor’s subjectification of types and the dynamics and shift between
them, I will portray a cultivational processes as a result of structuration (Giddens 1984), that
breaks out in interaction with changes in the organization and its forms of management. To
present an understanding of a development of higher education at NTNU, that portrays a
disruption to the organization's own values. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | The room of silence: a vulnerability in academia | |
dc.type | Master thesis | |