Show simple item record

dc.contributor.advisorBottos, Lorenzo Cañas
dc.contributor.authorWestrum, Sara Natasha Berg
dc.date.accessioned2023-07-12T17:20:54Z
dc.date.available2023-07-12T17:20:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142047706:36738923
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078431
dc.description.abstractDenne oppgaven er basert på et seks måneder langt feltarbeid ved Dragvoll, en campus ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) i Trondheim. Hvor jeg utforsker hvordan institusjonens egen visjon om «kunnskap for en bedre verden» operasjonalisert gjennom deres verdier om kritisk, kreativ, konstruktiv og respektfull kunnskapsutvikling kan sees gjennom foreleser- og studenthverdagen ved universitetet. Basert på organisasjonens egen visjon. Basert på foreleser-student-relasjonen ved NTNU Dragvoll og deres erfaringer med samhandling, kommunikasjon og engasjement i forelesningsrommet, i utviklingsprosessen av kunnskap og selvet. Utforsker jeg historier og erfaringer om hva det vil si å være foreleser og student i moderne høyere utdanning, som kan karakteriseres ved objektivering, måling og standardisering som sosial praksis – i skjæringspunktet mellom individuell handling og strukturelle forhold (Giddens 1984). Gjennom foreleseren og studentens ståsted – ønsker jeg å ta leseren med inn i stillhetens rom – som et sosialt konstruert rom – og dets symbolverdier. Gjennom en analyse av aktørens subjektivering av typer og dynamikken og skifte mellom dem, vil jeg skildre en kultiveringsprosess som følge av strukturering (Giddens 1984). Som bryter ut i samspill med endringer i organisasjonen og dens ledelsesformer. Å presentere en forståelse av en utvikling av høyere utdanning ved NTNU, som skildrer en forstyrrelse av organisasjonens egne verdier.
dc.description.abstractThis thesis is based on a six-months long fieldwork at Dragvoll, a campus of the Norwegian University of Science and Technology (NTNU) in Trondheim. I explore how, the institution’s own vision of «knowledge for a better world» operationalized through their values of critical, creative, constructive, and respectful development of knowledge, emerges in the lecturer’s and student’s everyday life at the university. Based on the Lecturer - Student relationship at NTNU Dragvoll and their experiences with interaction, communication, and engagement within the lecturing room, in the developing process of knowledge and the self. I explore stories and experiences of what it means to be a lecturer and a student in contemporary higher education, which can be characterized by objectification, measurement, and standardization as social practice - at the intersection between individual action and structural conditions (Giddens 1984). Through the lecturer’s and student’s point of view - I want to take the reader into the room of silence - as a social constructed space - and its symbolic values. Through an analysis of the actor’s subjectification of types and the dynamics and shift between them, I will portray a cultivational processes as a result of structuration (Giddens 1984), that breaks out in interaction with changes in the organization and its forms of management. To present an understanding of a development of higher education at NTNU, that portrays a disruption to the organization's own values.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe room of silence: a vulnerability in academia
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record