Det antas at Norge vil motta skip
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078404Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg arbeidet rundt krigsskadeerstatningen etter andre verdenskrigangående den norske skipsflåten. Etter andre verdenskrig var den norske tonnasjen som haddelidt de største tapene hvor over 60% av realkapitalen var tapt, og gjenreisningen av flåten stodsom en av de viktigste postene etter krigen for Norges økonomi. Gjenreisnings arbeidet komraskt i gang gjennom at staten, Notraship og rederne arbeidet sammen og storeforsikringssummer ble utbetalt for skader på uteflåten. Likevel var ikke dette tilstrekkelig forå dekke de store tapene påført skipsflåten under krigen.Parallelt med gjenreisningen av flåten begynte norske myndigheter å jobbe mederstatningskravet mot Tyskland, for de skadene påført landet. Arbeidet med erstatningenebegynte allerede i London før frigjøringen, hvor det ble nedsatt en egen komite for å arbeidetmed kravet. Etter hjemkomsten og Potsdam-konferansens bestemmelser kom det frem atTyskland skulle ilegges og gi fra seg hele handelsflåten sin. Noe som ble godt mottatt avnorske myndigheter, og spisset kravet og taktikken mot skipsflåten. Med hjelp av tall fra SSBla norske myndigheter en plan om å skaffe seg så mye av den tyske handelsflåten som mulig.Ved forhandlingene i Paris-konferansen brukte den norske delegasjonen det store skipstapetNorge hadde lidt som begrunnelse for at Norge skulle få utbetalt skip. Gjennom en rekke medforhandlinger fikk den norske delegasjonen gjennom sitt syn på den tyske handelsflåten, samtfikk Norge tildelt en stor prosent andel av erstatningene Tyskland skulle betale. Noe som førtetil at Norge fikk tildelt 10% av skipene som ble tatt ut av Tyskland, som deretter ble solgtvidere til Norske redere for å hjelpe den norske tilstanden i skipsflåten. This master thesis is going in to the theme around the reparation claim against Germany fromNorway, with focus on the shipping industry. After the war the tonnage was the part ofNorwegian industry that had suffered the biggest war losses, having lost around 60% of itsvalue. And getting the shipping industry back on its feet became one of the most importantacts after the war. The work to get the industry back up started by the collaboration betweenthe state, Notraship and the shipping companies. In the end huge amounts of money got paidthrough the insurance policies, but it was not sufficient to get the tonnage back to its prewarstate.While the companies and the government worked on the insurance and other kinds of help forthe tonnage, the work on the reparation claim against Germany was in full swing. This workhad started in London even before the war was officially over, were a committee was workingon the many questions around the reparation. After returning home from London and thePotsdam-conference had ended, it was decided that Germany was to forfeit its entire shippingindustry. This was a welcome decision for the Norwegian government, who then decided tomake the reparation claim favor ships. With the help from the statistical bureau and theircollection of losses, the Norwegian government worked with the goal to get ships as paymentfrom Germany.At the conference in Paris the Norwegian delegation used the ships losses as argument forships as payment. Through long discussions and work the Norwegian delegation got a goodamount of the reparation percentage, and 10% of the German ships. This resulted in Norwaygetting ships delivered after the war as reparation, that was sold to the Norwegian shippingcompanies to help the industry get back on its feet after the war