Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMiscali, Monica
dc.contributor.authorNedrås, Amber
dc.date.accessioned2023-07-11T17:28:50Z
dc.date.available2023-07-11T17:28:50Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:144930348:57475630
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078058
dc.description.abstractKorsettet har vært en essensiell del av kvinners liv opp gjennom store deler av historien, likevel har det som mye annen kvinnehistorie fungert som et supplement til «den store samfunnshistorien». I både USA, Storbritannia og Sverige har korsettreklamer blitt brukt for å komme nærmere på kvinners historiske hverdag. I Norge derimot har det blitt gjort lite forskning på tema, og det fokuseres lite på kvinnen som forbruker fra sent 1800-tall til tidlig 1900-tall. Denne studien med korsettreklamer som historiske primærkilder undersøker korsettets plass i det norske samfunn mellom 1880 til 1914. Fokuset vil være på hvorvidt kvinnen kan anses som den aktive forbruker og om konsekvensene av den økte konkurransen på markedet førte til seksualisering og objektivisering av kvinner i offentlig presse. Analysen er delt i to deler; den kvantitative analysen bruker korsettreklamenes utvikling for å illustrere den generelle utviklingen i det norske næringslivet. Resultatet av analysen viser en jevn økning av antall korsettreklamer publisert i perioden som et resultat av økt konkurranse, som følger norsk næringslivsutvikling i samme periode. Den kvalitative analysen baserer seg på resultatene i den kvantitative analysen og tar for seg bilde- og tekstanalyse for å komme nærmere på forbrukeren. Perioden 1905 til 1914 vil stå i fokus, hvor den kvantitative analysen har vist til høyest konkurranse. Periodens tydelige tilspisning av reklameteknikker både innenfor illustrasjon og tekst viser til en klar holdning hvor kvinnen betraktes som en aktiv forbruker i det norske samfunn. Resultatet av reklameanalysen viser også til illustrasjonenes gradvise utvikling som førte til et økt fokus på å seksualisere kvinnen. Denne seksualiseringen og objektiviseringen kan sees som forløperen til kvinnelig representasjon i undertøysreklamer i dag.
dc.description.abstractThe corset has been an essential part of women's lives throughout history; nevertheless, it has functioned as a supplement like much of women's history. In both the USA, Great Britain, and Sweden, corset advertisements have been used to get closer to women's historical everyday life. In Norway, on the other hand, little research has been done on the topic, and there has been little focus on women as consumers from the late 1800s to the early 1900s. This study uses corset advertisements as historical primary sources to examine the corset's place in Norwegian society between 1880 and 1914. The focus will be on whether the woman can be considered an active consumer and if the consequences of the increased competition in the market led to the sexualization and objectification of women in the public press. The analysis is divided into two parts. First, the quantitative analysis uses the development of corset advertisements to illustrate the general development in Norway. The research shows a steady increase in corset advertisements published due to increased competition, which mirrors Norwegian business development in the same period. The period 1905 to 1914 will be in focus for the qualitative analysis, as this was when the quantitative research found the highest levels of competition. In both illustration and text, the period's advertising techniques point to an apparent attitude where women are regarded as active consumers in Norwegian society. The result of the advertising analysis also suggests that the gradual development of the illustrations led to an increased focus on sexualizing women. This sexualization and objectification can be seen as the predecessor to the female representation in underwear advertisements today.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKorsettet i norsk historie: En analyse av korsettreklamer som primærkilder
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel