Betydning, håndtering og dyktighet. Læreres erfaringer om seksualisert name-calling.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078045Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Ord som «homo», «gay», «hore» og «bitch» har i de siste årene ofte blitt omtalt som blant de vanligste ordene brukt som skjellsord i norsk skole. Tematikken for oppgaven er bruken av denne typen «seksualisert name-calling». Prosjektet er basert på syv kvalitative forskningsintervjuer med syv forskjellige lærere. Lærere har en viktig rolle i å forme barn og ungdoms hverdag, og i denne masteroppgaven undersøker jeg bruken av seksualisert name-calling fra læreres perspektiv. Jeg gjennomfører en tematisk analyse for å fortolke mine intervjudata. Temaene jeg rapporterer om i min analyse er «betydning», «håndtering» og «dyktighet». Words like «homo», «gay», «hore» and «bitch» are often spoken of as the most common smear words in the Norwegian school. The topic of this thesis is the use of such «sexualized name-calling». The project is based around seven qualitative research interviews with seven different teachers. Teachers play an important role in forming the everyday lives of children and young adults, and in this master’s thesis I investigate the use of sexualized name-calling from the perspective of teachers. I conduct a thematic analysis to interpret my empirical data from interviews. The themes I report of in my analysis are “meaning”, “handling” and “proficiency”.