Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjær, Olav Bremer
dc.contributor.authorGjeldnes, Hilde
dc.date.accessioned2023-07-11T17:28:19Z
dc.date.available2023-07-11T17:28:19Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:142257899:34964939
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078043
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å belyse hvordan videregående skoler utfører tverrfaglig samarbeid om bærekraftig utvikling. Dessuten skal den se på hvilken rolle geografi har i dette samarbeidet, og hvilken rolle faget selv har. Med den nye læreplanen for Kunnskapsløftet 2020, LK20, kom det nye retningslinjer som man skulle forholde seg til. Den overordnet delen av LK20 forteller hva som er viktig for undervisningen i skolen. Den setter søkelyset på at man skal utføre tverrfaglige samarbeid om bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring og demokrati og medborgerskap. På denne måten blir bærekraftig utvikling et begrep og et tema som alle elever skal ha et kjennskap til. Faget geografi er et totimers fellesfag på videregående skole. Mange forbinder kanskje dette faget opp mot bærekraftig utvikling. Denne oppgaven skal belyse geografiens rolle i tverrfaglige prosjekter og se på hvordan temaet bærekraftig utvikling kommer fram i faget. Både kompetansemålene og kjerneelementene i fellesfaget geografi omhandler bærekraftig utvikling. Oppgaven tar utgangspunkt i Sunde og Christensen (2022) sin bok om tverrfaglig samarbeid i skolen sammen med Klein (2020) som tar for seg bærekraftig utvikling i skolen. Litteraturen om tverrfaglig samarbeid og bærekraftig utvikling i skolen, viser at de har en sterk tilknytting til hverandre. Datainnsamlingen til oppgaven er gjort gjennom intervjuer av geografilærere ved forskjellige videregående skoler. Resultatene fra intervjuene viser at de fleste gjennomfører tverrfaglige prosjekter og bruker tiden for mer geografiundervisning som en del av prosjektene, slik at de får mer undervisningstid i faget. I oppgaven kommer det fram hvor viktig det er at skoleledelsen tar initiativ til tverrfaglig samarbeid, og at de setter av nok tid til slike prosjekter. Sammenhengen mellom geografi og bærekraftig utvikling kommer tydelig fram, og at et slikt samarbeid er nødvendig for å få dekket kompetansemålene og kjerneelementene i et totimersfag.
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to shed light on how upper secondary schools implement interdisciplinary co-operation about sustainable development. It will also look at the role of geography in this co-operation, and the role of the subject itself. With the new curriculum named Knowledge Promotion 2020, LK20, there were new guidelines to follow. The core curriculum of LK20 describes what is important for teaching in schools. It emphasises interdisciplinary cooperation on the topics of: Sustainable development, public health and life skills, and democracy and citizenship. As a result of this, sustainable development becomes a concept and a topic that all pupils should be familiar with. Geography is a two-hour common core subject in upper secondary school. Many may associate this subject with sustainable development. This paper will examine the role of geography in interdisciplinary projects and look at how the topic of sustainable development emerges in the subject. Both the competence aims and the core elements of the common core subject Geography deal with sustainable development. This paper is based on Sunde and Christensen's (2022) book on interdisciplinary co-operation in schools, together with Klein (2020), which deals with sustainable development in schools. The literature on interdisciplinary co-operation and sustainable development in schools shows that they have a strong connection to each other. Data collection for the thesis is done through interviews with geography teachers at different upper secondary schools. The results of the interviews show that most of them carry out interdisciplinary projects, and use the time for more geographical education as part of the projects, allowing them more teaching time in the subject. The thesis emphasises the importance of school management taking the initiative for interdisciplinary cooperation and allocating sufficient time for such projects. The link between geography and sustainable development is clearly emphasised, and that such cooperation is necessary to cover the competence aims and core elements of a two-hour subject.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTverrfaglighet, bærekraftig utvikling og geografi: Hvordan utfører videregående skoler tverrfaglig samarbeid om bærekraftig utvikling? Hvilken rolle har geografi i dette samarbeidet og hvilken rolle har faget selv?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel