Show simple item record

dc.contributor.advisorStang, Margrethe C.
dc.contributor.authorLiliequist, Astri Linnea
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:42Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137214781:50550758
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077977
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven skal ta for seg et førkolumbisk hodebånd i Eik-Nes samlingen til Trondheim Kunstmuseum. Oppgaven vil gå inn på kolonialistiske gjenstanders posisjon i det moderne museet, med hodebåndet som eksempel. Museumshistorie, det lovlige og ulovlige kunstmarkedet, samt den voksende interessen i såkalt "primitiv kunst" på 1900-tallet er sentralt i denne oppgaven. Teorier rundt dekolonisering og sammenligninger med gamle utstillinger vil brukes for å belyse oppgaven.
dc.description.abstractThe following bachelor thesis takes a look at a pre-Columbian headband in Trondheim Kunstmuseum's Eik Nes Collection. The thesis will delve into the place of colonial objects, such as the headband, in the modern museum. The history of museums, the illicit and legal art market, and the growing fascination with so-called "primitive art" in the 20th century will be central in this thesis. Decolonization theories and comparisons to older exhibitions will be utilized here.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEt førkolumbisk hodebånds usikre tilværelse i Trondheim Kunstmuseum
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record