Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStang, Margrethe
dc.contributor.authorRøvig, Stella Natalie
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:39Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137214781:70908327
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077974
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDenne oppgaven vil ta for seg en brudekjole fra Halsa gård i Nordmøre, Norge. Kjolen, som er en del av samlingen til Trøndelag folkemuseum, er en silkekjole i empirestil. Hvordan har denne kjolen blitt påvirket av den globaliserte handelen på slutten av 1700- og begynnelsen av 1800-tallet? De politiske, kunsthistoriske og arkeologiske tendensene i Europa skaper en drastisk endring i motebildet i denne perioden. Dette påvirker motebildet også i Norge. I Norge er det forskjeller mellom moten i byer og bygder stor. Handelen med Europa gjenspeiles i eksemplarer av brudekjoler fra norske byer. Brudekjolene har det moteriktige empire snittet. Typisk for empirekjoler er den gjenkjennbare høye midjen, de lyse stoffene og inspirasjonen fra gresk oldtid. Brudekjolene fra bygda tar til seg silhuetten til det europeiske motebildet. Valg av stoff skiller seg likevel ut. Halsa kjolen og andre brudekjoler fra den norske bygda velger ikke lyse, lette stoffer, men heller eksklusive, importerte silkestoffer. Ofte fra den engelske produsenten Spitalfields. Dette tyder på at norske bønder både henter inspirasjon fra det internasjonale samfunnet, samtidig som det påvirkes av innbyrdes strømninger.
dc.description.abstractAbstract This thesis will talk about a bridal gown from Halsa farm in Nordmøre, Norway. The dress, which is a piece from the Trøndelag Folk Museum collection, is a silk dress in empire style. How can this gown be affected by the global trade at the end of the 18th and the beginning of the 19th century? The political, historical and archaeological tendency in Eurpoe creates a drastic change in fashion in this period. This also influenced the fashion in Norway. It’s a big difference between fashion in the cities and the countryside. European trade is reflected in the bridal gowns found in the cities. The bridal gowns have a fashionable empire style. The empire style is recognizable by its high empire waist, the light fabrics and the ancient Greek influence. The bridal gowns in the countryside reflect the fashionable silhouette in the European fashion scene. The type of fabric stands out, nevertheless. The Halsa bridal gown and other bridal gowns from the Norwegian countryside does not consist of bright, light fabric, but rather consist of luxurious, imported silks. Often from the English producer Spitalfields. This suggests that Norwegian farmers gather inspiration both from the international society, but are also affected by national tendencies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEmpire, Handel og Silke: Komparativ stilanalyse av en empire kjole fra Halsa
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel