Festivalens allierte?: En litteraturanalyse av hvordan omdømmehåndtering gjennom medier kan bidra til at musikkfestivaler opplever økt støtte fra lokalsamfunnet
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077965Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hver sommer arrangeres det mange utendørsfestivaler i Norge, og flere av festivalområdene ligger nære boligområder. For lokalsamfunnet kan festivalene oppleves som i overkant støyete, og dersom festivalene møter tilstrekkelig motstand kan det etter hvert skape problemer, for eksempel ved at de ikke får fornyet sine tillatelser til å bruke området.
I denne litteraturanalysen undersøker jeg ulike teorier og strategier for kommunikasjon som kan være nyttig for festivalene om de vil bedre sitt omdømme med mål om å oppleve økt støtte fra lokalsamfunnet. Funnene viser at en strategisk tilnærming til omdømmehåndtering gjennom medier kan være en nyttig ressurs for festivalene. Formålet med artikkelen er å presentere et teoretisk rammeverk som kan fungere som et grunnlag for å utarbeide mer konkrete retningslinjer for kommunikasjonshåndtering. Every summer, many outdoor festivals are organized in Norway, and several of these festival areas are located close to residential areas. For the local community, the festivals can be perceived as noisy, and if the festival meets sufficient opposition, they may eventually experience problems, for example by not being able to renew their permits to use the area.
In this literature analysis, I examine various theories and strategies for communication that can be helpful for festivals if they want to improve their reputation with the aim of experiencing increased support from their local community. The findings show that a strategic approach to reputation management through media can be a useful resource for the festivals. The purpose of this article is to present a theoretical framework that can function as a basis for drawing up more concrete guidelines for communication management.