Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDaniel Schofield
dc.contributor.authorIda Grønseth Øian
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:30Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137203966:70856672
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077964
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSosiale medier har blitt en naturlig del av hverdagslivet. Blant unge mennesker har særlig Instagram blitt en populær plattform. Delvis som følge av dette har Instagram også blitt en viktig plattform for influensere der disse blir sponset for å markedsføre merkevarer. Med interessen for dette fenomenet har jeg utviklet et forskningsspørsmål som lyder slik: "Hva kjennetegner fire influensers markedsføringsgrep på Instagram?" Oppgaven har fokus på hvordan influensere markedsfører produkter og bruker annonselenker på Instagram. Gjennom å bygge personlige og tillitsfulle relasjoner med følgerne, bruker influensere sin egen livsstil til å markedsføre merkevarer. Dette skaper en blanding av det private og kommersielle, der influenseren blir en slags merkevare i seg selv. Et sentralt virkemiddel er å skape en, sett fra følgerenes ståsted, parasosial relasjon. Imidlertid kan dette være problematisk, spesielt for unge følgere som søker etter en identitet og kan være sårbare for påvirkning. Større oppmerksomhet rundt influenseres markedsføringsstrategier kan bidra til en økt bevissthet blant unge følgere om at influensere ønsker å selge merkevarer.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHva kjennetegner fire influensers markedsføringsgrep på Instagram? En drøftingsoppggave om influensers markedsføringsstrategier
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel