'Greenfluencing' på TikTok Utforsket gjennom 'mindful consumption behaviour' og Uses and Gratification theory
Abstract
Målet med denne oppgaven er å belyse ‘greenfluencing’ på TikTok, utforsket gjennom ‘mindful consumption behaviour’, den elektroniske jungeltelegrafen og Uses and Gratification theory. Verden står ovenfor et enormt miljøproblem, hvor klesindustrien er en av verstingene. Oppgaven vil se på en norsk TikTok profil, gjennom en innholdsanalyse. For å kunne diskutere denne profilens innvirkning på å spre kunnskap og inspirasjon til å ta mer miljøvennlig valg når det kommer til klær. Oppgaven ser også på hvordan hun snakker om det å kjøpe brukt og hvordan hun snakker om plaggene i videoene, med spesielt søkelys på materialet. I kobling til dette diskuteres moteindustrien og hvordan den legger opp til overkonsumpsjon. I tillegg til hva slags belønning seerne sitter igjen med etter å ha sett en video fra den aktuelle profilen. Alt dette bunner ut i et ønske om å finne ut om TikTok kan benyttes til å inspirere unge til å handle mer bærekraftig. The goal with this thesis is to shed light on ‘greenfluencing’ on TikTok, with exploring ‘mindful consumption behaviour’, the electronic word of mouth and Uses and Gratification theory. The world is facing a massive environmental crisis, where the clothing industry is one of the biggest culprits. The thesis will look at a Norwegian TikTok profile, through a content analysis. This is to be able to discuss the profiles way of spreading knowledge and inspiration to take more environmentally conscious choices, when it comes to clothing. The thesis will also look at how she talks about buying used clothes and how she describes the individual pieces in her videos, with especially focus on the materials. In correlation to this, what is the reward the viewer is left with after watching one of the videos. All of this comes out of a wish to find out if TikTok can be used to inspire young people to shop more sustainably.