Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorHovdenak, Julia Grini
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:21Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137203966:64326560
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077955
dc.description.abstractTerhi Rantanen forsket på globalisering og brukte mediegrafi som en forskningsmetode for å bli kjent med globaliseringens påvirkninger på individer og vise versa. Soilikki Vettenranta mener at globalisering kan bidra til kosmopolitisk identitet. Forskningsspørsmålet i denne artikkelen er: Hvordan opplever fire individer fra ulike generasjoner deres egen mediebruk sett i lys av kosmopolitisk identitet? Denne artikkelen undersøker informantene i min mediegrafi sine opplevelser og tanker om identitet, globale mediehendelser og deres mediebruk. De viktigste temaene er hvordan min egen mediegrafi knyttes til globalisering og kosmopolitisk identitet. Et funn fra undersøkelsen er at den kosmopolitiske identitetsfølelsen nødvendigvis ikke blir sterkere jo yngre personen er. Rantanens mediegrafiske metode er aktuell i dag fordi individer lærer fellestrekk, skiller og ulikheter mellom generasjonene.
dc.description.abstractTerhi Rantanen researched globalization and used mediagraphy as a research method to get to know the globalization´s effects on individuals and vice versa. Soilikki Vettenranta believes that globalization leads to cosmopolitan identity. The research question in this thesis is: How do four individuals from different generations experience their own media use in the light of cosmopolitan identity? This article examines the experiences and thoughts of the informants of mediagraphy about identity, global media events and their own media use. The most important themes are how my own mediagraphy is linked to globalization and cosmopolitan identity. One finding from the survey is that the cosmopolitan sense of identity does not necessarily become stronger the younger the person is. Rantanens mediagraphy method is relevant today because individuals learn the commonalities, and differences between generations.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMediegrafi, kosmopolitisk identitet og globalisering: Hvordan opplever fire individer fra ulike generasjoner deres egen mediebruk sett i lys av kosmopolitisk identitet?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel