Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHedvig Tønnesen
dc.contributor.authorSara Elisabeth Aasen
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:18Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137203966:93250866
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077953
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven i medievitenskap er gjennomført for å danne et bilde av hvordan nyhetsmedias fremstilling og vinkling i forbindelse med helsejournalistikken ser ut. I en digital og markedsorientert medieverden er motivasjon for publisering av saker i større grad kommersielt preget en tidligere, og konkurransen er hard mellom massemediene og sosiale medieplattformer. Ved bruk av metode for kvantitativ innholdsanalyse trekker denne oppgaven frem noen av trendene som preger fremstillingen av helse- og sykdomsrelaterte saker i nyhetsmedia. Utvalget er hentet fra de to største nettavisene i Norge, med flest leser, som er VG og Dagbladet. Studiet trekker frem fremstillingen av helsejournalistikk i lys av tabloidisering og kommersielt motiverte mediehus, og synliggjøre i hvilken grad dette preger nyhetsartiklene i form av virkemidler og tematikk. Hovedfunnet i studie viser at helsejournalistikken i stor grad preges av tabloid journalistikk. Videre fremkommer det tydelige tendenser til økt biomedikalisering i nyhetsmedia, som kan ha negative effekter på publikum i form av stress og helseangst.
dc.description.abstractThis bachleor thesis in mediastudies is carried out to investigate how news media present health journalism. In a digital and maket-oriented mass media, the motivation for publishing newsarticles is more commercially influenced than before, and the rivalry between different mass media platform and social media platforms. Using the method of quantitative content analysis, the thesis highlights some of the trend that characterize the presentation of health related journalism in news media. The selection for the analysis is gathered from two largest online news media in Norway, which are VG and Dagbladet. The study highlights the presentation of health journalism in light of tabloidization and commercially motivated media, and the extent to which this characterizes the news articles in term of means and themes. The main findings shows that health journalism is characterized by tabloid journalism. Furthermore, there are tendencies toward increased biomedicalization, in the news media, which can have a detrimental effect on the readers in form of stress and health anxiety.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleGjør media oss syke?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel