Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSchofield, Daniel
dc.contributor.authorJonassen, Tone Maria
dc.date.accessioned2023-07-11T17:24:16Z
dc.date.available2023-07-11T17:24:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:137203966:64175572
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077952
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBacheloroppgaven undersøker hva som kjennetegner barn og unges mediebruk knyttet til mediekompetanse, kritisk medieforståelse og digital dømmekraft og hva Medietilsynets undersøkelser sier om barn og unges mediebruk, mediekompetanse, kritisk medieforståelse og digitale dømmekraft. Dagens barn og unge er aktive mediebrukere, og selv om de ofte mestrer den tekniske bruken ved medier, er de ikke nødvendigvis mediekompetente og gjør kritiske og reflekterte valg rundt sin mediebruk. I lys av oppgavens teoretiske rammeverk har jeg gjort en analyse og en kritisk lesning Medietilsynets undersøkelser om barn og unges mediebruk og kritisk medieforståelse. Noen av funnene jeg har gjort viser at selv om barn og unge tilhører en medialisert generasjon, vil ikke det automatisk si at de er født mediekompetente, og det ligger en stor utfordring i arbeidet med styrkingen og utviklingen av befolkningens kritiske medieforståelse og digital dømmekraft, i henhold til blant annet kildekritikk, falsk informasjon og kunstig intelligens, som denne oppgaven fokuserer på. Formålet med denne bacheloroppgaven er å sette fokus på denne utfordringen og fremme betydningen av Medietilsynets undersøkelsers kvalitet og transparens i deres arbeid med det statlige ansvaret i å bidra til en trygg mediehverdag og heving av kritisk medieforståelse i befolkningen.
dc.description.abstractThe bachelor's thesis examines what characterizes children and young people's media use in relation to media literacy, critical media understanding and digital judgement, and what the Medietilsynets research say about children and young people's media use, media literacy, critical media understanding and digital judgement. Today's children and young people are active media users, and although they often master the technical use of media, they are not necessarily media competent and make critical and reflected choices when using media. In light of the thesis' theoretical framework, I have done an analysis and a critical reading of Medietilsynets research about children and young people's media use and critical media understanding. Some of the findings show that even if children and young people belong to a medialized generation, it does not automatically mean that they are born media competent, and there is a major challenge in the work on strengthening and developing the population's critical media understanding and digital judgement, in according to, among other things, source criticism, false information and artificial intelligence, which this thesis focuses on. The purpose of this bachelor's thesis is to focus on this challenge and promote the importance of the quality and transparency of Medietilsynets reaseach in their work with their public responsibility to contribute to a safe everyday media life and raising critical media awareness in the population.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleMediegenerasjonen – dagens barn og unges mediekompetanse, kritisk medieforståelse og digitale dømmekraft
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel