Live At the Regal: B. B. Kings musikalske vaner i 1964
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077823Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for musikk [517]
Sammendrag
Denne teksten gjør et dypdykk i B. B. Kings stil på «Live At the Regal» i 1964. Både gitarspill, vokal og scenetilværelse vil trekkes fram. Teksten analyserer tre utvalgte låter som sammen viser hvilke elementer som kjennetegner King. Når analyse og biografi kombineres klarer vi å se hva som har inspirert King og hvordan det har manifestert seg. Kusinens bottleneck resulterte i en unik vibrato, pastorens prekner sees i King som frontmann, og soloene kan spores til T-Bone Walker. «Live at The Regal» viser fram King slik han alltid har vært, men særegenheter og ferdigheter er perfeksjonert, og har hatt tid til å få satt seg godt. Til slutt ser vi på markedet i tiden fram til, og under innspillingen av albumet. Fra starten av hans karriere og fram til 1964, opplevde han mange sjangerskifter, flere truet med å avløse King fra musikk. B. B. hadde heldigvis elementer i stilen slik at han aldri falt fullstendig utenfor de nye sjangrene. Underveis i teksten sammenlignes albumet med diverse studioinnspillinger, for å se hva som eventuelt gjør albumet spesielt, eller ikke. Målet for teksten er å skape et bilde av Kings uttrykk, og basert på det, se om dens hyllest er rettmessig. This text makes a deep dive into B. B. King’s style on «Live At the Regal» in 1964. Both guitarplaying and vocals, as well as stage presence will be highlighted. The text analyzes three selected songs that together show the elements that characterizes King. When the analysis and biography is combined, we can see what inspired King, and how it manifested. His cousins bottleneck resulted in a unique vibrato, the reverends preaching can be seen in King as a frontman, and solos can be tracked to T-Bone Walker. «Live At the Regal» shows King as he always has been, but distinct features and skills are perfected, and has had time to sink in. Lastly, we will look at how the market was up until, and during the recording of the album. From the start of his career and up until 1964, he experienced many genre changes, some threatened to relieve King from music. B. B. fortunately had elements in his style that never put him completely outside the new genres. Along the way, the album is compared to studiorecordings to see what makes it special, or not. The goal is to paint a picture of Kings musikal expression, and based on that,see if it’s homage is rightfull.