Frijazz i historisk og kulturell kontekst
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077819Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for musikk [473]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Frijazz er noko av jazzhistoria si mest radikale stilart, og vegen til undersjangeren si oppstart er ei kontroversiell ei. Med røtene sine frå be-bop stilen tok dei sjangeren i ei ny retning som overraska mange. Innovasjonane Charlie Parker og be-bop utøvarane hadde satt i stand blei tatt nokre steg vidare når Ornette Coleman kom på scena. Til tross for ei trøblete start som involverte ei dårleg valdshending på Baton Rouge i Louisiana, kom Coleman med ei heilt ny tilnærming til jazztradisjonen. Då Coleman ga ut si debutplate "Something Else!!!!" var det tydeleg at noko nytt var på veg. Og hans eksperimentelle spelestil ville starte kontroversar i jazzmiljøet. Han tok dette eit steg vidare då han ga ut det modig tittelerte avant garde albumet "The Shape Of Jazz To Come". Eit album som ekspanderte på dei frie impulsane innanfor frijazz og brøyt med konvensjonane som var etablert under be-bop. Fenomenet Ornette Coleman var på veg men han skulle samle musikarar for eit større prosjekt som verkeleg skulle stadfeste frijazz som ei kunstnarisk gren. I 1960 spelar han, med dobbel jazzkvartett, inn "Free Jazz: A Collective Improvisation". Det kaotiske utrykket av to kvartettar som spelar mot kvarandre, definerte frijazz og gjorde det tydeleg at det var ein ny radikal gren innanfor jazzsjangeren. Cecil Taylor følgde ikkje langt bak etter og ville sette sin kunnskap innanfor jazztradisjonen og modernistisk samtidsmusikk saman for å lage eit nytt utrykk sjølv. Innspelinga av "Jazz Advance" viste at det var mogleg å sidestille tradisjonen med motgåande impulsar og bitonalitet for å endre utrykket. Men hans mest definerande album var "Unit Structures" som tok sjangeren vidare til eit nærare rytmisk puslespel og hadde såtte hans tidlegare musikalske tendensar i høgt gir. John Coltrane hadde gjort stor kommersiell suksess med "A Love Supreme", men valte heller i si seinare karriere å utøve sine eigne mål om kunstnarisk fridom innanfor avant garde og frijazz istadenfor for å fortsette i den modale stilen. Dette førte til eit av dei mest radikale utgivingane på 60-talet, nemleg "Ascension". Coltrane ville seinare oppfølge denne ekstreme stilen med "Meditations". Denne progresjonen innanfor jazz skjedde samtidig som USA var i eit av sine mest definerande sosiale og politisk periode. Borgerettigheits-bevegelsen var på framgang og frijazz blei ei symbolsk del av denne bevegelsen. Free jazz is one of the most radical styles in jazz history, and the path toward its conception is a controversial one. With roots from be-bop, it took the genre in a different direction to the suprise of many. The innovations that Charlie Parker and other be-bop era players had planted was taken a few steps further when Ornette Coleman entered the stage. Despite a troubled start which involved an unfortunately violent incident at Baton Rouge in Louisiana, he kept going with a new approach to the jazz tradition. With the release of Coleman's debut album "Something Else!!!!" it was obvious that something new was on it's way. And his expererimental approach to improvisation would be a controversial one in the jazz world. He took these concepts a step further when he released the boldly titled avante-garde album "The Shape Of Jazz To Come". An album that expanded on the free improvisational impulses of free jazz, and broke from the conventions of be-bop. Ornette Coleman as a phenomenon was on it's way but he was about to release a new record that would really solidify free jazz as an artform. In 1960 he recorded, with a double quartet, the album "Free Jazz: A Collective Improvisation". The chaotic expressions of two quartets playing against each other would define free jazz, and made it clear that there was a new progressive style in the jazz tradition. Cecil Taylor wasn't far behind and would mix his knowledge of the jazz tradition and contemporary modernist music together to make a new expression. The recording of "Jazz Advance" proved that it was possible to juxtapose tradition with contradictory impulses and bi-tonal playing to create something new. While his most defining album "Unit Structures" took this further and created a puzzle of percussive expressions which put all of his earlier characteristics on high gear. John Coltrane had been massively succesful with the release of "A Love Supreme", but would go on to abandon his earlier modal jazz to pursue more personal artistic expressions in the avante-garde and free jazz styles. This led to one of the most radical releases in the 60s, "Ascension". Coltrane would later follow up with this extreme jazz with the release of "Meditations". This progression in jazz music happened simultaneously with one of the most defining social and political periods in the United States. The civil rights movement was on the rise and free jazz became a symbolic part of it.