Gender, Culture, and Higher Education
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077751Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3140]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Mer utviklete og likestilte land viser mer kjønnssegregering når det gjelder kjønnsstereotype yrker sammenlignet med land som er mindre likestilte. Norge er et slikt land. Likevel har asiatisk-norske innvandrere vist tendenser til å velge mer utradisjonelle karrierer sammenlignet med sine etnisk norske jevnaldrende. Denne avhandlingen ser på asiatiske innvandrere som har flyttet fra mindre egalitære land til Norge, og i hvilken grad de påvirkes av sine kulturelle verdier og kjønnsforventninger når de tar beslutninger om utdanning og karriere. For å undersøke dette en korrelasjonell, spørreskjemabasert studie var gjennomført hvor første- og andregenerasjons asiatisk-norske studenter ble invitert til å svare på spørsmål om sine utdanningsvalg. Resultatene viser at asiatisk-norske studenter er mindre begrenset av kjønnskonvensjoner når de velger studieprogram, kvinnelige asiatisk-norske studenter velger oftere ikke-konvensjonelle studier enn mannlige asiatisk-norske studenter, og de som valgte kjønnsnøytrale studier skåret høyere på interdependens og kom fra mer kollektivistiske opprinnelseskulturer. Disse resultatene diskuteres i lys av devalueringsteori, optimal distinksjonsteori og Yalcinkaya og Adams (2020) kulturpsykologiske modell for STEM-deltakelse. More developed and egalitarian countries show more gender segregation when it comes to gender-stereotypical occupations compared to countries that are less egalitarian. Norway is one such nation. However, Asian-Norwegians have shown trends of choosing more non-conventional careers compared to their ethnic Norwegian peers. This thesis looks at Asian immigrants who have moved from less egalitarian and countries to Norway and the extent to which they are influenced by their cultural values and gender expectations when making decisions about their education and career. To explore this, a correlational, questionnaire-based study was conducted inviting first- and second-generation Asian-Norwegian students to answer questions regarding their educational choices. The results show that Asian-Norwegian students are less restricted by gender conventionality when choosing study programs, female Asian-Norwegian students choose non-conventional studies more often than male Asian-Norwegian students, and those who were enrolled in gender-neutral studies scored higher on interdependence and came from more collectivistic cultures of origin. These results are discussed in light of devaluation theory, optimal distinctiveness theory, and Yalcinkaya and Adam’s (2020) cultural psychological model for STEM participation.