Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Adrian Dybfest
dc.contributor.authorBerntzen, Andrea Emilie
dc.date.accessioned2023-07-11T17:19:31Z
dc.date.available2023-07-11T17:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:50451802
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077739
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFlyt, grit og veksttankesett er tre psykologiske konsepter som kan påvirke motivasjon og prestasjoner på ulike måter. Flyt er en tilstand der en er så «opphengt i en spesifikk aktivitet at man glemmer tid, sult og tretthet». Grit operasjonaliseres som et unidimensjonalt konstrukt og defineres som «utholdenhet mot langsiktige mål». Veksttankesett beskrives som en «personlig overbevisning om at ens ferdigheter kan utvikles gjennom hardt arbeid». Det er teoretisert at grit og veksttankesett har en sammenheng og at de påvirker tilbøyelighet til flyt. Studien utforsker sammenhenger mellom konstruktene og hvordan dette påvirker prestasjoner. Utvalget består av studenter (N = 370) på høyskole- eller universitetsnivå. Det ble brukt en Pearson korrelasjonsanalyse og en hierarkisk regresjonsanalyse for å finne sammenhenger. Regresjonsanalysen viste at grit var den sterkeste prediktoren for flyt, β = .41, p < .001, etterfulgt av veksttankesett, β = .16, p < .01. Videre fant studien en signifikant moderat positiv korrelasjon mellom grit og veksttankesett, r(370) = .68, p < .001, flyt og grit, r(370) = .53, p < .001, og flyt og veksttankesett, r(370) = .44, p < .001. Analysen viste at studenter med høyere nivåer av grit og veksttankesett var mer tilbøyelige til å oppleve flyt. Resultatet indikerer at flyt, grit og veksttankesett har en positiv sammenheng, og at sammenhengen predikerer akademisk suksess blant studenter. Studien utforsker et område i psykologien som er lite undersøkt og resultatet kan bidra til å øke vår generelle forståelse av mekanismene bak motivasjon og gode prestasjoner. Nøkkelord: Flyt, Grit, Veksttankesett, Prestasjon
dc.description.abstractFlow, growth mindset and grit are three psychological concepts that can affect motivation and performance in various ways. Flow is a state where one is so "immersed in a specific activity that one forgets about time, hunger, and fatigue". Grit is operationalized as a unidimensional construct and defined as "perseverance towards long-term goals”. Growth mindset is described as a "personal belief that skills can be developed through hard work". The study explores the effects of grit and growth mindset on the probability of flow. The sample consists of Norwegian university students (N = 370). A hierarchical regression revealed that grit was the strongest predictor, β = .41, p < .001, followed by growth mindset, β = .16, p < .01. Furthermore, a Pearson correlation analysis found a significant moderate positive correlation between grit and growth mindset, r(370) = .68, p < .001, flow and grit, r(370) = .53, p < .001, and flow and growth mindset, r(370) = .44, p < .001. The results show that there is a positive relationship between the variables and that the students with higher levels of grit and growth mindset were more likely to experience flow. Altogether, these findings offer a closer look at the relationships between these constructs and how they may affect performance. Keywords: Flow, Grit, Mindset, Achievement
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkelse av sammenhenger mellom flyt, grit og veksttankesett blant norske studenter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel