• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Undersøkelse av sammenhenger mellom flyt, grit og veksttankesett blant norske studenter

Berntzen, Andrea Emilie
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:146342237:50451802.pdf (6.686Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3077739
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [2773]
Abstract
Flyt, grit og veksttankesett er tre psykologiske konsepter som kan påvirke motivasjon og prestasjoner på ulike måter. Flyt er en tilstand der en er så «opphengt i en spesifikk aktivitet at man glemmer tid, sult og tretthet». Grit operasjonaliseres som et unidimensjonalt konstrukt og defineres som «utholdenhet mot langsiktige mål». Veksttankesett beskrives som en «personlig overbevisning om at ens ferdigheter kan utvikles gjennom hardt arbeid». Det er teoretisert at grit og veksttankesett har en sammenheng og at de påvirker tilbøyelighet til flyt. Studien utforsker sammenhenger mellom konstruktene og hvordan dette påvirker prestasjoner. Utvalget består av studenter (N = 370) på høyskole- eller universitetsnivå. Det ble brukt en Pearson korrelasjonsanalyse og en hierarkisk regresjonsanalyse for å finne sammenhenger. Regresjonsanalysen viste at grit var den sterkeste prediktoren for flyt, β = .41, p < .001, etterfulgt av veksttankesett, β = .16, p < .01. Videre fant studien en signifikant moderat positiv korrelasjon mellom grit og veksttankesett, r(370) = .68, p < .001, flyt og grit, r(370) = .53, p < .001, og flyt og veksttankesett, r(370) = .44, p < .001. Analysen viste at studenter med høyere nivåer av grit og veksttankesett var mer tilbøyelige til å oppleve flyt. Resultatet indikerer at flyt, grit og veksttankesett har en positiv sammenheng, og at sammenhengen predikerer akademisk suksess blant studenter. Studien utforsker et område i psykologien som er lite undersøkt og resultatet kan bidra til å øke vår generelle forståelse av mekanismene bak motivasjon og gode prestasjoner.

Nøkkelord: Flyt, Grit, Veksttankesett, Prestasjon
 
Flow, growth mindset and grit are three psychological concepts that can affect motivation and performance in various ways. Flow is a state where one is so "immersed in a specific activity that one forgets about time, hunger, and fatigue". Grit is operationalized as a unidimensional construct and defined as "perseverance towards long-term goals”. Growth mindset is described as a "personal belief that skills can be developed through hard work". The study explores the effects of grit and growth mindset on the probability of flow. The sample consists of Norwegian university students (N = 370). A hierarchical regression revealed that grit was the strongest predictor, β = .41, p < .001, followed by growth mindset, β = .16, p < .01. Furthermore, a Pearson correlation analysis found a significant moderate positive correlation between grit and growth mindset, r(370) = .68, p < .001, flow and grit, r(370) = .53, p < .001, and flow and growth mindset, r(370) = .44, p < .001. The results show that there is a positive relationship between the variables and that the students with higher levels of grit and growth mindset were more likely to experience flow. Altogether, these findings offer a closer look at the relationships between these constructs and how they may affect performance.

Keywords: Flow, Grit, Mindset, Achievement
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit