Skoletrivsel blant ungdom - hva betyr pubertetsutvikling, kjønn og alder?
Abstract
Bakgrunn: Skolen er en viktig livsarena for ungdommer, og trivsel på skolen har betydning for deres helse. Skoletrivselen er generelt høy blant ungdom i Norge, men det observeres en utvikling der skoletrivselen er synkende blant gutter og jenter. Pubertetsutvikling er noe alle ungdommer går igjennom. Det er en naturlig overgangsprosess som innebærer fysiske og sosiale endringer. Det kan imidlertid føre med seg noen utfordringer. Forskning har pekt på at tidlig og sen pubertetsutvikling er assosiert med blant annet depresjon eller depressive symptomer. Tidligere forskning har gjerne fokusert på direkte effekter av pubertetsutvikling på ungdommer framfor å se det i en sosial kontekst som skolen. Hensikten med studien var å undersøke betydningen av kjønn, alder og pubertetsutvikling på skoletrivsel, samt lærerstøtte, medelevstøtte og skoleengasjement. Betydningen av pubertetsutvikling på skoletrivsel var hovedfokuset.
Metode: Studien er en tverrsnittstudie, og brukte data fra Ung-HUNT 4 undersøkelsen som ble gjennomført i 2017-2019. Ungdommer i alderen 12-19 år som går på skole ble inkludert i studien (n=7760). Pubertetsutvikling ble målt med selvopplevd utvikling og Pubertal Development Scale (PDS). Skoletrivsel ble målt basert på ti påstander der det ble identifisert tre undergrupper som var lærerstøtte, medelevstøtte og skoleengasjement. Mål på skoletrivsel baserte seg på Teacher and Classmate Support Scale, og en validert skala for skoleengasjement. Sammenhengen mellom kjønn, alder, pubertetsutvikling og skoletrivsel ble undersøkt med multippel lineær regresjon. Sosioøkonomisk status, etnisitet og kroppsmasseindeks (KMI) ble inkludert i analysene som mulige konfunderende faktorer.
Resultat: Studien finner små kjønnsforskjeller i skoletrivsel, der gutter trives litt mer enn jenter. Opplevelsen av lærerstøtte og medelevstøtte er også litt høyere hos gutter, men skoleengasjement er litt høyere hos jenter. Skoletrivsel, lærerstøtte, medelevstøtte og skoleengasjement har en liten nedgang med alderen. Sammenhengen mellom pubertetsutvikling og skoletrivsel, samt lærerstøtte, medelevstøtte og skoleengasjement er ofte usikker, men det observeres noen tendenser i resultatene. Det er antydninger om at gutter og jenter som opplever de er tidlig eller sent utviklet trives litt mindre på skolen sammenliknet med de som opplever de utvikler seg som de fleste andre jevnaldrende. Pubertetsutvikling målt med PDS viser at gutter og jenter som er tidlig utviklet kan trives litt bedre på skolen. De som er sent utviklet trives litt mindre på skolen sammenliknet med de som utvikler seg som de fleste andre. De samme tendensene som er funnet mellom pubertetsutvikling og skoletrivsel observeres også for opplevelsen av lærerstøtte, medelevstøtte og skoleengasjement. Studien finner hovedsakelig ingen forskjell i sammenhengen mellom pubertetsutvikling og skoletrivsel mellom gutter og jenter.
Konklusjon: Kjønn, alder og pubertetsutvikling ser ut til å bety lite for den overordnede skoletrivselen. Det gjelder også for opplevelsen av lærerstøtte, medelevstøtte og skoleengasjement. Studien er et bidrag til å øke kunnskapen om et tilsynelatende lite undersøkt tema. Det oppfordres til videre forskning på tematikken. Background: School is an important life arena for adolescents, and school satisfaction has impact on their health. School satisfaction among adolescents in Norway is high, but there is a decreasing trend among both boys and girls. Pubertal development is something every adolescent is going through. It is a natural transition process which involves physical and social changes. On the other hand it can lead to some challenges. Research has pointed out that early and late pubertal development are among other things associated with depression or depressive symptoms. Previous research have often focused on direct effects of pubertal development on the adolescent instead of investigating it in a social context such as school. The aim of the study was to investigate the importance of gender, age and pubertal development on school satisfaction, as well as teacher support, classmate support and school engagement. The importance of pubertal development on school satisfaction was the main focus.
Method: The study is a cross-sectional study, and it used data from the Young-HUNT 4 survey which was carried out in 2017-2019. Adolescents in the age of 12-19 years old who attended school were included in the study (n=7760). Pubertal development was measured by using perceived pubertal timing, and Pubertal Development Scale (PDS). School satisfaction was measured using ten statements where three subgroups were identified. The subgroups were teacher support, classmate support and school engagement. Measure of school satisfaction was based on Teacher and Classmate Support Scale, and a validated scale for school engagement. The association between gender, age, pubertal development and school satisfaction was investigated using multiple linear regression. Socioeconomic status, ethnicity and body mass index (BMI) were included as possible confounding factors.
Result: The study finds small gender differences in school satisfaction. Boys report slightly higher school satisfaction than girls. Teacher support and classmate support is also slightly higher among boys, but school engagement is a little higher among girls. School satisfaction, teacher support, classmate support and school engagament decreases with age, but the decrease is small. The association between pubertal development and school satisfaction, as well as teacher support, classmate support and school engagement are often uncertain. Some trends are however observed in the results. Boys and girls with early or late perceived pubertal timing show tendencies in reporting slightly lower school satisfaction compared to those who perceive their pubertal timing to be on-time. Pubertal development measured by PDS show that boys and girls who are early developed show tendencies in reporting slightly higher school satifaction. Those who develop late report a bit lower school satisfaction compared to those who develop on-time. The same tendencies that are observed between pubertal development and school satisfaction also applies for teacher support, classmate support and school engagement. In general the study finds no difference in the association between pubertal development and school satisfaction between boys and girls.
Conclusion: Gender, age and pubertal development appears to have little importance for the overall school satisfaction. This also applies for teacher support, classmate support and school engagement. This study is a contribution to increase knowledge about a topic that has seemingly received little attention in research. Further research on this topic is encouraged.