Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHatledal, Lars Ivar
dc.contributor.advisorKleppe, Paul Steffen
dc.contributor.authorColbensen, Joachim G.
dc.date.accessioned2023-07-06T17:23:34Z
dc.date.available2023-07-06T17:23:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146719400:148629486
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076959
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven utforsker designprosessen for et trål-kitesystem, en spennende fremgang innen marinteknologi. Trål-kite er konseptualisert som et autonomt system med mål om å gjøre bunntråling, en betydelig del av de globale fiskeriene, mer bærekraftig. Dette innovative systemet er utformet som en kite, utstyrt med hydrofoiler for løftgenerering, og er ment å være festet fra båten til trålen. Målet er å redusere, eller til og med eliminere, bunnkontakt under bunntråling. Med dagens fiskeverktøy, forblir dette en utfordring. Ved å ta for seg denne problemstillingen bidrar trål-kite til mer miljøvennlige trålingsmetoder. Kjernen i denne oppgaven er den iterative designprosessen for trål-kiten, fra det innledende konseptet til den nåværende utformingen. Denne prosessen omfatter en grundig utvelgelse og vurdering av komponenter, og opprettelsen av omfattende 3D-modeller, alt for å sikre at dette systemet er lett å slepe og kan kontrolleres av automatiske eller delvis automatiske løsninger. Designet som er presentert her, er en innledende versjon, åpen for videre forbedringer basert på fremtidige tester og justeringer. Selv med pågående utvikling av styrbare tråldører fra flere produsenter, oppstår behovet for en automatisk enhet som kontrollerer høyden på trålsekken og reduserer dens 'bunntrykk'. Denne oppgaven skal gi innsikt i beslutninger som er tatt gjennom designprosessen, og hvordan disse påvirker systemets funksjonalitet. Gjennom oppgaven får leseren et inngående perspektiv på ingeniørdesignprosessen i en spesifikk, praktisk anvendelse innen marinteknologi. Samtidig understreker den behovet for innovative løsninger for å møte miljøutfordringene i maritime operasjoner.
dc.description.abstractThis bachelor's thesis explores the design process of a trawl-kite system, an exciting advancement within marine technology. The trawl-kite is conceptualized as an autonomous system with the aim to make demersal trawling, a significant part of global fisheries, more sustainable. This innovative system is designed like a kite, equipped with hydrofoils for lift generation, and is intended to be attached from the boat to the trawl. Its goal is to reduce or even eliminate bottom contact during demersal trawling. With current fishing tools, this remains a challenge. By addressing this issue, the trawl-kite contributes to more environmentally friendly trawling practices. The primary focus of the thesis is the iterative design process of the trawl-kite, from its initial concept to the current version. This process involves the careful selection and evaluation of components, and the creation of comprehensive 3D models to ensure that the kite is light to tow and can be controlled by automatic or semi-automatic solutions. The design detailed herein is a preliminary version, and it is open to further refinements based on future testing and adjustments. Despite the ongoing development of steerable trawl doors by various manufacturers, the need for an automatic device that controls the height of the trawl and reduces its 'ground pressure' on the seabed persists. This thesis presents an understanding of the decisions made during the design process and their implications on the system's functionality. The narrative provides an insightful perspective on the engineering design process in a specific, practical application within the realm of ocean technology. It underlines the need for innovative solutions in the face of environmental challenges in marine operations.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleTrawl-kite
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel