Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHagaseth, Ingjerd Thon
dc.contributor.authorDigernes, Daniel Standal
dc.date.accessioned2023-07-06T17:20:35Z
dc.date.available2023-07-06T17:20:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139560565:149500931
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076921
dc.description.abstractOver hele verden pågår det små og store prosjekt. Noen er nye, men nesten alle har blitt gjort før i en eller annen grad. Alle har mål de skal nå, men underveis skjer det ting, og målene blir ikke alltid oppnådd som tenkt. Feil skjer, og det ser ut som feil skjer gang på gang i samme type prosjekt. Denne oppgaven skal forsøke finne en måte som gjør at erfaringsoverføring kan brukes til å unngå feil i nyboligprosjekt. Forhåpentligvis er denne kunnskapen overførbar til andre prosjekt. I denne oppgaven er det valgt å analysere JM Norge AS. Ti ansatte der er intervjuet, og resultatet analysert og diskutert, for å finne mulige løsninger. Alt er sett opp mot teori, for å se om funnene i oppgaven er kjent litteratur, og hvordan teorien kan bli brukt for å få en større forståelse av problemet. JMs interne prosesser er også til viss grad analysert, for å finne ut hvordan erfaringsoverføring er ment å gjøres i bedriften, og om det er tilfelle. Overføring av kunnskap og erfaringer er ikke en oppgave det er lett å finne et enkelt svar på. Studien viser at alle som ble intervjuet mente erfaringsoverføring er viktig, og skulle lik at det ble forbedret. De ansatte har mye kunnskap, men få tar seg tiden til å få det inn i JMs systemer, eller spredt til andre prosjekt. Noen finner systemet for vanskelig å bruke. Nesten alle kommenterte at den mest verdifulle plassen å få erfaringsoverføring på er i uformelle situasjoner, som rundt kaffemaskinen, eller når man jobber i aktivitetsbaserte arbeidsplasser. Hinderet for å kontakte kollegaer blir da redusert. For å få uformell overføring av kunnskap må det være en kultur for det, og fasiliteter der mennesker naturlig kan møtes, for eksempel i sofagrupper. Overføring av kunnskap er avhengig av måte det blir spredt på og mottatt. Det er også viktig for JM at ikke all kunnskap ligger hos menneskene som jobber der. En strukturkapital må forbli i bedriften selv om humankapitalen forsvinner. JM har derfor et omfattende system for rutiner og dokumenter. Studien viser at disse ikke blir brukt fult ut som tiltenkt. Erfaringsoverføringen vil øke om disse rutinene og dokumentene blir utnyttet bedre. En noe ny måte for JM å forbedre erfaringsoverføringen på kan være å bruk Dalux, som allerede er implementert i bedriften. Det vil trenge en forvaltningsenhet, men kan være en enkel måte for arbeiderne å sende inn deres tanker og forbedringsforslag. Spesielt for de som jobber på byggeplass.
dc.description.abstractAll over the world there are ongoing projects in all shapes and sizes. Some are new, but most have been done before in some way. All of them have goals to accomplish, but along the way things can happen, and the goals are not always fulfilled as intended. Errors occur, and it seems like the errors keep occurring in the same kind of projects. This thesis aims to find a method so that transfer of experience can be used to avoid mistakes in new residential projects. Hopefully, this knowledge is transferable and can be used in other projects. For this assignment, JM Norge AS has been chosen as subject of analysis. Ten people working there have been interviewed, and the result analyzed and discussed, to find some solutions. This is all connected to theory, to see if the findings in JM are known in the scholar literature, and how the theory can be used to get a better understanding of the problem. The internal processes of JM are also analyzed in some degree, to find how transfer of experiences are intended to be done, and if that is the case. Transfer of knowledge and experience is not an easy task to get a simple answer to. The study shows that everybody interviewed find this to be important and would like it to be improved. The coworkers possess a lot of knowledge, but few take the time to get it into JMs system or spread to other projects. Some find the system too difficult to use. Almost everyone mentioned that the most important place to get transfer of experience is in informal settings, like around the coffee machine, or when working in activity-based workplaces. The obstacle of reaching out to coworkers is then reduced. To get informal transfer of knowledge, there must be a culture for that to be accepted, and facilities for people to naturally meet, for example lounges. The transfer of knowledge is depending on how it is spread and received. It is also crucial for JM that not all the knowledge lies with the people working there. A structural capital needs to stay if all the human capital quits. JM therefor has a wide system of routines and documents. The study shows that this is not used in full as intended. The transfer of experience would increase if these routines and documents were utilized better. A somewhat new way for JM to improve their transfer of experience could be to use Dalux, which is already implemented in the company. It needs a management unit, but could be an easy way for workers to send in their thoughts and improvement proposals, especially for those working at the construction site.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleErfaringsoverføring mellom nyboligprosjekt
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel